Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bildstorlek i bloggarna
- Trådstartare Khalad
- Start datum
Khalad
Aktiv medlem
Därför att den inte ryms inom våra ramar - men bilden kommer ändå visas så stort om du har ikryssat att det skall skapas en zoomlänk - dvs man kan klicka på den där och få se den större.
Tack för svar! Zoomlänk vet jag inte vad det är men kan väl gissa, får kolla nästa gång jag går in om jag hittar en ruta att kryssa.
Khalad
Aktiv medlem
Hade lite fel om "zoom" där, såhär ser det ut
Kanske är lite trög, men i vilket läge ser man detta?
afe
Aktiv medlem
Kanske är lite trög, men i vilket läge ser man detta?
När du laddar upp bilder till bloggen.
Ja jag ökade lite på prov efter att ha bytt ut grunkan som visar den förstorad, som nu anpassar sig efter skärmstorlek. Verkar det fungera bra?Vad är det för maxstorlek på bilderna nu? Upptäckte att det går alldeles utmärkt att ladda upp 2048 pixlars maxbredd, och de visas ganska stort.
afe
Aktiv medlem
Ja jag ökade lite på prov efter att ha bytt ut grunkan som visar den förstorad, som nu anpassar sig efter skärmstorlek. Verkar det fungera bra?
I stort sett tycker jag det fungerar bra, förutom med stående bilder som förminskas när man klickar på dem
Khalad
Aktiv medlem
När du laddar upp bilder till bloggen.
OK, sett, förstått och provat. Tack för hjälpen!
alf109
Aktiv medlem
Ja jag ökade lite på prov efter att ha bytt ut grunkan som visar den förstorad, som nu anpassar sig efter skärmstorlek. Verkar det fungera bra?
Mina höjdbilder som är 1024 på höjden krymper nu när jag förstorar dem även fast det finns gott om plats på skärmen, det gjorde de inte förr. Vore bra om du ändrade tillbaks detta då jag med flera har en massa bloggbilder som är anpassade till det formatet, alltså 1024 på höjden.
Makten
Aktiv medlem
Mina gör tvärtom! De förstoras så att de blir större än originalet och tappar därför all skärpa:-(( Så vill man INTE ha det. Varför inte bara visa dem i originalformatet? Jag antar att de flesta vet själva hur man skalar och skärper bilder så att det ser vettigt ut.Mina höjdbilder som är 1024 på höjden krymper nu när jag förstorar dem även fast det finns gott om plats på skärmen, det gjorde de inte förr. Vore bra om du ändrade tillbaks detta då jag med flera har en massa bloggbilder som är anpassade till det formatet, alltså 1024 på höjden.
Det skall den inte göra förstås, jag kan kika - är det på ett publicerat inlägg eller ett du har på gång?Mina gör tvärtom! De förstoras så att de blir större än originalet och tappar därför all skärpa:-(( Så vill man INTE ha det. Varför inte bara visa dem i originalformatet? Jag antar att de flesta vet själva hur man skalar och skärper bilder så att det ser vettigt ut.
Makten
Aktiv medlem
Det är alla inlägg som jag gjort verkar det som och det gäller såväl stående som liggande bilder. Jag brukar ladda upp i 1024 pixlar på största sidan och de visas något större än detta på båda ledder (edit: de fyller alltså inte skärmen, utan det verkar vara ett fast mått). Totalsabbar skärpan tyvärr. Bilderna ser dessutom ganska sönderkomprimerade ut i förminskat läge, men det gör inte lika mycket. Dock var det bättre innan ändringen.Det skall den inte göra förstås, jag kan kika - är det på ett publicerat inlägg eller ett du har på gång?
http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/index.htm
Jag ser inte att de förstoras något alls på min skärm (med Firefox)
Däremot förminskas det stora formatet automatiskt för att rymmas på skärmen om man har en mindre sådan.
Inget har ändrats runt hur bilder krymps, enda är att vi numera inte krymper ner det stora formatet till 1024 om det är större - maxformat är nu 2880 x 1920 som i bildalbumen.
Har du råkat få till sidzoomning kanske? Tryck Ctrl-0 (noll)
Däremot förminskas det stora formatet automatiskt för att rymmas på skärmen om man har en mindre sådan.
Inget har ändrats runt hur bilder krymps, enda är att vi numera inte krymper ner det stora formatet till 1024 om det är större - maxformat är nu 2880 x 1920 som i bildalbumen.
Har du råkat få till sidzoomning kanske? Tryck Ctrl-0 (noll)
Makten
Aktiv medlem
Är det inte så att du har för liten skärm för att se eventuell automatisk förstoring då? Jag kör för övrigt också Firefox (på Mac).Jag ser inte att de förstoras något alls på min skärm (med Firefox)
Jag menade i det förminskade formatet i brödtexten. Som du ser har jag valt att inte använda den nya blogg-layoten då jag tycker att den är fulare. Kan felet ligga där på något vis?Inget har ändrats runt hur bilder krymps, enda är att vi numera inte krymper ner det stora formatet till 1024 om det är större - maxformat är nu 2880 x 1920 som i bildalbumen.
Nix, det gjorde ingen skillnad.Har du råkat få till sidzoomning kanske? Tryck Ctrl-0 (noll)
Edit: Kan meddela att det ser utmärkt ut i Safari! Både nedskalat i texten och i förstorat läge!
Edit 2: Allt inklusive texten blir för övrigt något mindre i Safari, så det verkar vara nån form av zoomning inblandat i Firefox. Men jag hittar ingen sån funktion.
Edit 3: Nu har jag också bekräftat att det bara är Fotosidan som drabbats, då samma bilder på Flickr ser rätt ut.
Ah kör du mac då är det istället Command-0Allt inklusive texten blir för övrigt något mindre i Safari, så det verkar vara nån form av zoomning inblandat i Firefox. Men jag hittar ingen sån funktion.
Testa via meny Visa > Zoom > Återställ
Makten
Aktiv medlem
Bingo! Men hur fasen kan det ha aktiverats bara för Fotosidan? Som sagt såg allt normalt ut på Flickr.Ah kör du mac då är det istället Command-0
Testa via meny Visa > Zoom > Återställ
Du är inte den förste!Bingo! Men hur fasen kan det ha aktiverats bara för Fotosidan? Som sagt såg allt normalt ut på Flickr.
Lätt att komma åt Command-+ och Command- - (som är kopplade till att zooma in/ut), och Firefox kommer sedan ihåg det per sajt. Smidigt för den synsvage men borde vara inaktivt default kan man tycka.