Annons

Bildstorlek fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)

Karuzzell

Aktiv medlem
Jag tänkte försöka skicka in en bild till en fototävling men får besked om att bilden är för liten.
Den är visserligen beskuren och jag har full förståelse om den inte skulle räcka till. Det jag inte förstår är den efterfrågade storleken i förhållande till min bild. Kravet är 2400 x 1600 och min bild är 2091 x 2959 om jag inte anpassar storleken. Kan någon förklara för mig vari problemet kan bestå?
Eva
 
Jag har inte ändrat bildens storlek. Däremot har den gått en omväg via PS för skärpning och Tif-fil innan jag skickade den som jpeg. Påverkar en ev komprimering i överförandet till jpg bildstorleken?
Eva
 
Jag tänkte försöka skicka in en bild till en fototävling men får besked om att bilden är för liten.
Den är visserligen beskuren och jag har full förståelse om den inte skulle räcka till. Det jag inte förstår är den efterfrågade storleken i förhållande till min bild. Kravet är 2400 x 1600 och min bild är 2091 x 2959 om jag inte anpassar storleken. Kan någon förklara för mig vari problemet kan bestå?
Eva

Din bild är för smal :) De verkar söka en med bredden 2400.
 
Jo, min bild är stående och proportionerna i deras mått indikerar en liggande bild. Kan det vara så enkelt? Jag tyckte, att bilden totalt sett ändå har samma storlek....
Eva
 
Spontant så är det ju enkelt....
Kravet är 2400 x 1600
och din bild är 2091 x 2959

Alltså för liten den ena leden.. dom kanske vill ha bilden i det formatet alltså stående och inte liggandes som din bild är nu...
Enkelt sagt dom kräver 2400 du har 2091 där är felet tror jag.

Vad tror du om den möjligheten...
 
Jag tänkte försöka skicka in en bild till en fototävling men får besked om att bilden är för liten.
Den är visserligen beskuren och jag har full förståelse om den inte skulle räcka till. Det jag inte förstår är den efterfrågade storleken i förhållande till min bild. Kravet är 2400 x 1600 och min bild är 2091 x 2959 om jag inte anpassar storleken. Kan någon förklara för mig vari problemet kan bestå?
Eva

Okunskap hos de som skapat tävlingen är väl ett bra förslag.
 
Spontant så är det ju enkelt....
Kravet är 2400 x 1600
och din bild är 2091 x 2959

Alltså för liten den ena leden.. dom kanske vill ha bilden i det formatet alltså stående och inte liggandes som din bild är nu...
Enkelt sagt dom kräver 2400 du har 2091 där är felet tror jag.

Vad tror du om den möjligheten...

Jag funderade själv i de banorna men jag förstår fortfarande inte riktigt logiken. Min längsta sida är längre än deras efterfrågade. Vari består skillnaden storleksmässigt om den längsta är i höjd- eller sidled? Det är inte så, att de efterfrågar liggande bilder. Kan det kanske vara trycktekniska skäl i samband med publicering av vinnande bilder?
Nu har jag i alla fall gjort om beskärmingen. Skillnaden var ju inte så rasande stor även om bilden, i mina ögon, förlorade på det.
Jag tackar för era svar och hoppas, att det ska funka nu. Om någon vill förtydliga ytterligare tar jag tacksam mot er kunskap.
Eva
 
Tack för det men det är mera troligt, att okunskapen ligger hos mig. Men jag lär mig hela tiden!
Eva
Du har en bild som har ett större format än det format som arrangören kräver. Visserligen är din bild stående, men om de bara vill ha liggande bilder, då bör de ange detta i specifikationerna. Så i detta fall tror jag faktiskt att jag vidhåller min teori :)
 
Du har en bild som har ett större format än det format som arrangören kräver. Visserligen är din bild stående, men om de bara vill ha liggande bilder, då bör de ange detta i specifikationerna. Så i detta fall tror jag faktiskt att jag vidhåller min teori :)

I sak håller jag givetvis med dig, eftersom jag ställde frågan. Vad tror du om min teori enligt ovan om trycktekniska skäl?

Bilden är nu i alla fall ivägskickad och mottagen i sitt nya format.

Eva
 
Man bör även se upp med vad de skriver, jag skickade bilder till en tävling med rätt storlek men fick hela tiden tillbaka att bilden var fel. När jag sedan för 4e gången läste texten så skulle det vara en Abobe RGB och jag hade SRGB.

Men jag tycker att de kunde även skriva om bilden ska vara liggande, då är det lättare att förstå storlekarna.
 
Man bör även se upp med vad de skriver, jag skickade bilder till en tävling med rätt storlek men fick hela tiden tillbaka att bilden var fel. När jag sedan för 4e gången läste texten så skulle det vara en Abobe RGB och jag hade SRGB.

Men jag tycker att de kunde även skriva om bilden ska vara liggande, då är det lättare att förstå storlekarna.

I det här fallet fick jag en direkt indikation på att bilden inte höll måttet. (Den efterfrågade måttangivelsen rödmarkerades.) Problemet var inte heller, att min bild var stående. Den accepterades, när jag gjorde den lite bredare, så att den översteg det önskade måttet. Jag tycker fortfarande, att det är lite märkligt om det nu inte handlar om trycktekniska skäl, då den vinnande bilden kommer att publiceras i tryck.
Eva
 
I det här fallet fick jag en direkt indikation på att bilden inte höll måttet. (Den efterfrågade måttangivelsen rödmarkerades.) Problemet var inte heller, att min bild var stående. Den accepterades, när jag gjorde den lite bredare, så att den översteg det önskade måttet. Jag tycker fortfarande, att det är lite märkligt om det nu inte handlar om trycktekniska skäl, då den vinnande bilden kommer att publiceras i tryck.
Eva

Det kan ju vara så enkelt att den som gjort applikationen/sidan för uppladdning har fått instruktionen från tävlingsledningen "att bilden måste vara minst 2400 x 1600" och då följt den instruktionen till punkt och pricka: IF bredd < 2400 THEN ....
 
Det kan ju vara så enkelt att den som gjort applikationen/sidan för uppladdning har fått instruktionen från tävlingsledningen "att bilden måste vara minst 2400 x 1600" och då följt den instruktionen till punkt och pricka: IF bredd < 2400 THEN ....

Det låter väldigt troligt.
 
Det kan ju vara så enkelt att den som gjort applikationen/sidan för uppladdning har fått instruktionen från tävlingsledningen "att bilden måste vara minst 2400 x 1600" och då följt den instruktionen till punkt och pricka: IF bredd < 2400 THEN ....

Alltså slarvigt och okunnigt utformat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.