Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstorlek för "bästa" bildkvalitet..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Det har ju tillkommit lite nya förutsättningar den senaste tiden vad gäller hur stora bilder etc får vara vid uppladdningen.

Vilken pixelstorlek är den maximala om man vill bibehålla så stor kvalitet som möjligt utan att för den skull behöva förstora upp bilden med förstoringsknappen?

Jag har fått för mig att det är 600*600 pixlar. Kan det stämma? Om en bild skulle vara tex 620*650 pixlar..skalas då bilden om så att längsta sidan blir 600 pixlar? Med följd att bilden också tappar i kvalitet antar jag..!?

Jag hade tänkt mig att låta längsta sidan på mina bilder alltid vara 600 pixlar (eller strax lägre). Det borde väl vara så för att bibehålla högsta kvalitet på bilden utan att behöva ta till någon förstoringsknapp?

/Zim

Zimzalabim skrev:
Jag hade tänkt mig att låta längsta sidan på mina bilder alltid vara 600 pixlar (eller strax lägre). Det borde väl vara så för att bibehålla högsta kvalitet på bilden utan att behöva ta till någon förstoringsknapp?
Japp.

Större torde endast behövas för panoraman eller för bilder som är beroende av att visa små detaljer för att gå hem. Och då gäller det att du gör dem minst 700 pixlar stora för annars visas ingen förstoraknapp och du får bara nackdelar :)

Okej..men då är allt som det ska vara. Bara att vänta några dagar tills man få ladda upp nästa gång.. :=)

/Zim

Håll dina bilder på 600 så kan alla se den, förstoringseländet gör att alla inte kan få en rättvis bild.
mvh/gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar