Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bildstabilisering och zoom?
- Trådstartare eljenmyr
- Start datum
Hoztic
Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt hur du menar? Bildstabiliseringen jobbar ju inom objektivets hela zoomomfång, och har ju ingenting med brännvidden att göra, det är ju några glas inuti objektivet som är upphängda så att dom kan korrigera för vibrationer/skakningar. Åtminstone på Canon mfl som har det i objektivet. Dom som har det i huset är ju helt oberoende av objektivet.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Kanske menar du stativ?
cocuyo
Avslutat medlemskap
Om du använder ett äldre zoomobjektiv som inte kopplar till kamerans elektronik är det enklast att använda det utan bildstabilisering. För att stabiliseringen ska fungera optimalt ska den ställas på aktuell brännvidd, men det är knappast praktiskt med en äldre zoom.
Om du ställer på den kortaste brännvidden, kommer den att stabiliseras medan alla andra får ett underskott i stabiliseringen, lite mindre verkan. Ställer du på längre brännvidd, kommer kortare än den inställda brännvidden att få större utslag än de ska ha, men i alla fall åt rätt håll, så rent taktiskt kanske man kan ställa in den på en lite längre brännvidd än den kortaste. Jag skulle nog avstå ifrån stabiliseringen och göra det på något annat sätt, t.ex. bönpåse, kort slutartid, stöd eller stativ.
Om du ställer på den kortaste brännvidden, kommer den att stabiliseras medan alla andra får ett underskott i stabiliseringen, lite mindre verkan. Ställer du på längre brännvidd, kommer kortare än den inställda brännvidden att få större utslag än de ska ha, men i alla fall åt rätt håll, så rent taktiskt kanske man kan ställa in den på en lite längre brännvidd än den kortaste. Jag skulle nog avstå ifrån stabiliseringen och göra det på något annat sätt, t.ex. bönpåse, kort slutartid, stöd eller stativ.
eljenmyr
Aktiv medlem
Om du använder ett äldre zoomobjektiv som inte kopplar till kamerans elektronik
Precis, jag skulle kanske förtydliga att det är 100% manuellt.
Någon tycker avstängd bildstabilisering och någon annan att ställa in på kortaste.
Hur som helst inte på den längsta.
quarc
Aktiv medlem
Jag har aldrig fullt utvärderat detta, men jag skulle vara försiktig med att använda stabilisering om inte kameran vet vilken brännvidd som sitter på kameran. Inte alls säkert att fel kompensering är bättre än ingen kompensering, men rent intuitivt känns det som det borde vara det. Men stabiliseringen i sig försämrar ju också bilderna (all elektronik har störningar, och mekaniken vibrationer etc). Så om slutresultatet blir bättre eller sämre....är inte lätt att säga. Ställer du in den längre brännvidden så kommer kameran att överkompensera på övriga brännvidder, och ställer du på en kortare så kommer den att underkompensera. Jag skulle nog föredra en underkompensering eftersom sensorn behöver röra sig mindre borde det bli mindre andra störningar? Men det är nog bara att testa. Så länge du blir nöjd med bilderna är ju allt bra.