Annons

Bildstabilisering och zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

eljenmyr

Aktiv medlem
Jag undrar hur jag ska göra med inställningen av bildstabilisering när jag använder zoom-objektiv?

Ska jag ställa på zoomens kortaste brännvidd eller längsta?

Kanske ska jag istället stänga av bildstabiliseringen?

Tacksam för svar /Christer

Jag förstår inte riktigt hur du menar? Bildstabiliseringen jobbar ju inom objektivets hela zoomomfång, och har ju ingenting med brännvidden att göra, det är ju några glas inuti objektivet som är upphängda så att dom kan korrigera för vibrationer/skakningar. Åtminstone på Canon mfl som har det i objektivet. Dom som har det i huset är ju helt oberoende av objektivet.

Om du använder ett äldre zoomobjektiv som inte kopplar till kamerans elektronik är det enklast att använda det utan bildstabilisering. För att stabiliseringen ska fungera optimalt ska den ställas på aktuell brännvidd, men det är knappast praktiskt med en äldre zoom.

Om du ställer på den kortaste brännvidden, kommer den att stabiliseras medan alla andra får ett underskott i stabiliseringen, lite mindre verkan. Ställer du på längre brännvidd, kommer kortare än den inställda brännvidden att få större utslag än de ska ha, men i alla fall åt rätt håll, så rent taktiskt kanske man kan ställa in den på en lite längre brännvidd än den kortaste. Jag skulle nog avstå ifrån stabiliseringen och göra det på något annat sätt, t.ex. bönpåse, kort slutartid, stöd eller stativ.

Vanligaste tipset är väl att ställa in den kortaste brännvidden, (vid användning av ett manuellt zoomobjektiv) med motivering att lite stabilisering när man sedan använder den längre brännvidden är bättre än ingen stabilisering.

Om du använder ett äldre zoomobjektiv som inte kopplar till kamerans elektronik

Precis, jag skulle kanske förtydliga att det är 100% manuellt.

Någon tycker avstängd bildstabilisering och någon annan att ställa in på kortaste.
Hur som helst inte på den längsta.

Jag har aldrig fullt utvärderat detta, men jag skulle vara försiktig med att använda stabilisering om inte kameran vet vilken brännvidd som sitter på kameran. Inte alls säkert att fel kompensering är bättre än ingen kompensering, men rent intuitivt känns det som det borde vara det. Men stabiliseringen i sig försämrar ju också bilderna (all elektronik har störningar, och mekaniken vibrationer etc). Så om slutresultatet blir bättre eller sämre....är inte lätt att säga. Ställer du in den längre brännvidden så kommer kameran att överkompensera på övriga brännvidder, och ställer du på en kortare så kommer den att underkompensera. Jag skulle nog föredra en underkompensering eftersom sensorn behöver röra sig mindre borde det bli mindre andra störningar? Men det är nog bara att testa. Så länge du blir nöjd med bilderna är ju allt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar