Annons

Bildstabilisering och kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

EriKarlsson

Aktiv medlem
Bildstabilisering och slutartider diskuteras i en annan tråd här på forumet men hur är det med bildstabilisering och kyla?

Jag var ute på skidor i skogen utanför Jokkmokk i helgen och det var sisådär 20 grader kallt. Tänkte kolla om jag kunde hitta nåt annorlunda att plåta till hemläxan om begränsat skärpedjup. Jag plåtade en del men kameran sörplade i sej ström! Efter sisådär 40 exponeringar varnade kameran för låg batterispänning. Jag hade inte bildstabilisering på de två objektiv jag använde (Canon 24-70/2,8L och 70-200/4L).

Att bildstabilisering drar ström är helt klart. Lägg till kyla och mekaniken börjar gå trögt. Hinner den alls med vid -20 och kallare? Eller ska man stänga av det då? Jag funderar på att byta min 70-200 till en med IS men om det inte lirar vid kyla så vill jag inte ha det. Inte heller om jag måste ha en massa extra batterier. Då är det bättre att byta till ett med större ljusgenomsläpp.

Ska man till och med skita i autofokus när det är kallt? 40-50 exponeringar på ett batteri tyder ju på det...

Kamera: Canon 400D, utan batterigrepp, förresten...

Laddade batteriet ur eller verkade det bara så? Moderna batterier fungerar nämligen dåligt vid kyla. Min förra mobiltelefon brukade lägga av på ett par sekunder vid ca -20 grader och påstå att batteriet var slut, men så fort den kom in i värmen var den fulladdad igen. (Stelnar elektrolyten?)

Anders

Skaffa ett extra batteri så att du hela tiden kan hålla ett av dem varmt innanför jackan e dyl. Batterierna fungerar igen när de blir varma.

Tack för era svar.
Jo, visst indikerar kameran lägre laddningsnivå än den skulle gjort i rumstemperatur och visst var den tillbaka i hyfsat skick när den tinat igen. Helt klart. Alla batterier och ackumulatorer funkar ju så. Men alla batterier och ackumulatorer har också ett lägre energiinnehåll vid låg temperatur. Att dra ut ex.vis 1A under ett kort ögonblick vid rumstemperatur eller att göra det vid -20 eller -30 är två helt olika saker. Det sänker energiinnehållet mycket mer att göra det vid rejält med minusgrader.
Så om jag har ett objektiv med autofokus och bildstabilisering så har jag grejer som drar ström. Lägg till detta att allt går trögare vid -20 (och alltså kräver mer energi för samma arbete) har jag då en kamera som tömmer batteriet i ett vips?
Har jag dessutom, eftersom allt går trögare, en bildstabilisering som bara är en schimär? Den lirar inte som den ska för att den arbetar för långsamt, alltså?

Det där med att ha ett extra batteri i fickan: Jag vet inte. Kanske det. Funderar på batterigrepp istället. Men jag vet inte vad som är bäst. Bägge, kanske.

Batterigreppet håller inte batterierna varmare. Du får två nerkylda batterier istället.

Optik med IS har den finessen att vid de fåtaliga tillfällen då IS är till besvär kan man stänga av den funktionen. Har man råd är det som amerikanerna säger en "no brainer".

Bildstabiliseringen arbetar på mycket små avstånd, behöver inte mycket ström, har aldrig upplevt att på mina kamera hus, Sony A200/A900, den skulle sluta fungera i bitande kyla.

Snarare, batteriet själv ger lägre kapacitet, vid bitande kyla, orkar inte ge tillräcklig effekt, batteriindikatorn för kapaciteten visar då bottennapp, även fast batteriet egentligen har högre kapacitet.
Nästan dött batteri, elektroniken haltar i kamerahuset, AF mekaniken kan kärva vid bitande kyla, smörjningen kan hårdna vid -20, ha därför ett extra batteri i fickan för bästa möjliga kapacitet.

Brännvin till en stelfrusen fotograf och uppvärmning av ett extra batteri!

jag fotade i jokkmokk nu under marknaden, -17-20 grader nikons VR på hela tiden fick ut runt 300-350 bilder ur ett batteri var ute ca 4-5 timmar per dag.
batterierna är på 1500 respektive 1600 mah, ett batteri i mb-80 per gång det andra i fickan men behövde bara byta en dag. har kamera på hela tiden hängandes runt halsen för att alltid vara beredd

Tack för responser!
Jag ska kolla upp kapaciteten på mitt enda batteri. Det är friskt, så mycket tror jag mej veta.
Jag brukar slå av kameran emellanåt. Mest för att man är så klumpig med tjocka vinterkläder på sej. Det är så lätt att råka ändra nån inställning när man har kameran hängande.

Men kontentan är i alla fall att med optik av god kvalitet så är bildstabilisering inte nån nackdel i smällkall vinter. Tycks det. Hmmm...

Tror inte det är bildstabiliseringen som drar ström, bara batterierna som är kalla. Ha ett i fickan och ett i kameran, och byt med jämna mellanrum.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar