Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisering i objektivet VS I kameran

Produkter
(logga in för att koppla)
I kameran:
+ Du betalar en gång
+ funkar till alla objektiv, även tredjeparts.
- ingen stabiliserad sökarbild

I objektivet:
+ stabiliserad sökarbild
- Du betalar varje gång du köper objektiv
- begränsat objektivutbud (i allmänhet bara originalobjektiv).


Vilket som funkar bäst? De som valt en tillverkare med ett av systemen brukar tala om hur bra det är och säga att "det andra" systemet är sämre.
 
oskard skrev:
I kameran:
+ Du betalar en gång
+ funkar till alla objektiv, även tredjeparts.
- ingen stabiliserad sökarbild

I objektivet:
+ stabiliserad sökarbild
- Du betalar varje gång du köper objektiv
- begränsat objektivutbud (i allmänhet bara originalobjektiv).


Vilket som funkar bäst? De som valt en tillverkare med ett av systemen brukar tala om hur bra det är och säga att "det andra" systemet är sämre.

Jag tänker mest på vad som ger bäst bilder.

MVH. robin
 
Stabilisering i huset. Det ger bra resultat och har i mitt tycke stora fördelar (som jag nämnde).
 
Jag har bara testat två olika alternativ med IS. Dels Canon 1Dmk2 med EF 24-105mm f/4L IS USM, dels Pentax K10D med varierande optik, från 24-400mm.

Situationerna har varit snarlika, dans och musik i befintlig scenbelysning.

Jag hade problem med en föreställning som innehöll mycket dans, min *istDl utan IS fixade inte det. Ett av problemen i en sån situation är att man aldrig hinner stanna upp och koncentrera sig, det blir skakoskärpa med andra ord. För att lösa problemet lånade jag Canonutrustningen. Skillnaden var stor. Mycket bättre skärpa.

Nu har jag kört ett par vändor med liknande förhållanden med K10D. Resultat? Sämre än 1Dmk2 när det är mycket rörlser, annars fungerar det bra. IS i huset verkar fungera bra mot normala handskakningar, men jag misstänker att det finns en till parameter att ta hänsyn till. Tänk på den stabiliserade sökarbilden (bara jag som blir åksjuk av den?). På dansbilderna från K10D verkar det vara den vanliga focusen som inte hittar riktigt. Kan det kanske vara så att den verkliga vinsten med IS i objektivet inte är stabiliserad sökarbild, utan stabiliserad bild för autofocusen ?

Vill påpeka att min erfarenhet av både 1Dmk2 och K10D fortfarande är rätt begränsade. Mina funderingar är grundade på ett par sessioner med vardera utrustning och är resultat av vad jag tycker mig se efter en lättare granskning. Inga vetenskapliga tester eller långa erfarenheter alltså. Nu är det heller inte en jämn kamp mellan utrustningarna, Bara EF 24-105mm f/4L IS USM kostar väl som K10D med något av objektiven jag använt, sedan tillkommer huset 1Dmk2 som väl knappast lär vara ett av de sämsta AF-husen på marknaden.
 
Skillnaden i stabiliseringsmetod blir väl mindre instressant på en kompakt där inte objektiv är en faktor att räkna in.

Finns det nåt annat än Pentax optio A20 bland kompakter som har CCD-shift?
 
På kompaktkameror spelar det ju inte samma roll var den finns eftersom objektiv och kamerahus är en enhet. Den ekonomiska aspeketen komer aldrig in.

Jag hade en Panasonic FZ5, den hade stabiliseringen i objektivet (tror jag!) och det funkade utmärkt. Det kanske blir trixigare att flytta omkring på kompaktkamerornas pyttesmå sensorer?
 
oskard skrev:

Jag hade en Panasonic FZ5, den hade stabiliseringen i objektivet (tror jag!) och det funkade utmärkt. Det kanske blir trixigare att flytta omkring på kompaktkamerornas pyttesmå sensorer?

Jäpp, det är optiken som flyttas på Panasonic-kamerorna.
 
Robin Gyllander skrev:
Hur mycket högre iso motsvarar bildstabiliseringen ungefär?

Vissa system säger väl att stabiliseringen gör 2 steg, andra säger 3 steg. Det är lite olika. Men utgå från att det gör ungefär 2-2 1/2 steg så är du nog ganska rätt på det tror jag.
Oftast kör man väl på så högt ISO man kan (beror på hur mycket brus man accepterar) och försöker sedan få ner slutartiden så mycket som möjligt. Då undviker man skakningar så mycket det går. Man kan ju även jobba med bländaren men då bör man tänka på att skärpedjupet också förändras.
 
1/2000
1/1000
1/500
1/250
1/125
1/60
1/30

så varje ökning och sänkning på den här skalan är ett steg?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar