Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Nu har det hänt, 3 bilder har Bus Trade Center stulit från min hemsida vilket skedde för 2 veckor sedan.

Bilderna finns ännu kvar.

Man har tagit bort © namnet, suddat bort registreringsnummer och några andra detaljer på bussbilderna.

Kolla på länken här:

http://f24.parsimony.net/forum58203/messages/186691.htm

Lite länkar:

Där mina bilder har hamnat:

http://www.bustradecenter.com/index.php?page=search&s_res=AND&cid=335&off=0

Mina bilder:

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri...strafik_NOP142_Hogbyskolan_Hemse_040823a.html

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri...strafik_NOP142_Hogbyskolan_Hemse_040823b.html

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri...rgs_Buss_OTR102_Bodens_busstation_020909.html

Där på Bus Trade Centerlänken nästan längst ned finns mina bilder, klickar man där får man upp dem i större version.

I Spårvägssällskapet Forum var det nån som tyckte jag skulle ta 4000 per bild, är det en rimlig summa?

Hur formulerar jag fakturan?

Skall mitt namn, adress, telefon samt kontonummer anges?

Tacksam för snar hjälp.

Du finner priser i t.ex. BLF:s cirkaprislista, kan köpas via www.blf.se
Det är tre priser du bör ta:
1. publiceringsersättning
2. ersättning för utelämnat namn (100 procent av priset ovan)
3. bildstöld (BLF rekommenderar 10 procent av basbeloppet = inte fullt 4 000 kr)
Behöver du hjälp se www.bildombudsmannen.se

Är det BLF:s matrikel som avses med prislistan eller vad?

Skall mitt namn, adress, Personnummer, telefon samt kontonummer anges?

Bilderna har legat ute i 2 veckor cirka just nu.
------------------------------------------------------------

Har beställt listan per mail från din hemsida Teste.
Har hoppats kunna få priserna härigenom så jag kunde skicka fakturan.

Senast ändrad:
Bussmicke skrev:

Skall mitt namn, adress, Personnummer, telefon samt kontonummer anges?
När du får "Rätt och pris 2006" (det har inte kommit någon för 2007 än) från BLF eller Bildombudsmannen finns en bra fakturamall på sidan 30.

Ja, du måste ange dina fullständiga uppgifter plus personnummer och vart du vill pengarna ska betalas ut.

Du måste ange kundens korrekta företagsnamn och adress, blir det ofullständigt eller fel blir det en ursäkt för att returnera fakturan till dig.

Dessutom måste fakturan vara daterad och det måste framgå vad fakturan avser (se Staffan Testes tidigare inlägg), i ditt fall "publicering av xx fotografier på www.si-och-så".

Du måste också ange betalningsvillkor, exv "mig tillhanda senast 30 dagar efter fakturadatum" och vilket som är sista betalningsdatum (hm, det kanske räcker med den ena av dessa två uppgifter?).

Om du inte är momsregistrerad och inte har F-skatt så anger du det i klartext.
Om du är momsregistrerad anger du ditt VAT-nummer. Om du har F-skatt anger du det (jag brukar dessutom skicka en kopia med första fakturan till en ny kund).

Du har förmodigen köpt fotogrejor på postorder någon gång och har då fått en faktura (även om du fått betala paketet mot postförskott) så du kan se hur en korrekt faktura är disponerad och vilket ordval som används.

Björn Lunde'n Information AB har prisvärda handböcker för småföretagare. Det är alltid bättre att läsa själv än att lita på råd från mer eller mindre kunniga tyckare på ett webbforum.

Lycka till med din faktura och hoppas du får dina pengar!

Får jag lov att fråga hur du upptäckt det? Har du en "osynlig" vattenstämpel? Kan vara bra för ens egna bilder tänkte jag... :)

Teste, på din sida Bildombudsmannen finns det info att man kan beställa prislistan antingen per mail eller BLF:s gemsida.
Tyvärr fick jag tillbaka mailet,

----------------------
Vilken av dessa är den lista jag skall beställa??
Avser "Rätt och pris 2006"

Ex. av BLF:s matrikel á 100kr

eller

Ex. av Rätt och prishandbok STILLBILD med Cirkaprislista á 200kr
-----------------------

Antar att mitt telefonnummer ej skall anges utan endast adress för att säkerställa dokumentationen i ärendet.

Senast ändrad:
Är en bild otillåten publicerad i tryckt publikation är det BLF:s cirkaprislista för foto som gäller som prissättning. Den har tabellar för olika typer av publicering. Det gäller att gå efter upplaga, storlek på bild etc. Är bilden tagen i utlandet utgår högre ersättning. Om man är medlem i BLF finns för dagspress också ett avtal mellan BLF och Tidningsutgivarna, men detta avtal avser endast medlemmar och för publicering i dagspress, ej på Internet m m.

Staffan Teste

Okej men vilken av listorna skall jag beställa?

Avser "Rätt och pris 2006"

BLF:s matrikel á 100kr

eller

Rätt och prishandbok STILLBILD med Cirkaprislista á 200kr

Rätt och prishandbok STILLBILD med Cirkaprislista á 200kr för 2007. Den har ännu inte kommit från trycket så du kan köpa 2006 års utgåva för 100 kr, men du måste ange detta när du beställer.

Staffan Teste

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar