Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

toni

Aktiv medlem
Just nu är irritationen stor över att The Sweetbacks använder en av mina fotografier på sin site www.thesweetbacks.com utan tillstånd. Om inte den försvinner snarast kommer jag kontakta Bildombudsmannen och se till att bilden försvinner från siten.

Bakgrund: Jag fotograferade bandet för tidningen Pause och informerade bandet om att utifall de önskade bilder att använda för andra syften så skulle de kontakta mig så skulle vi diskutera saken. Det gjorde de aldrig utan helt enkelt snodde bilden och la ut på sin hemsida. Så sköter man inte saker som "up'n'coming" band. Varning alltså till alla fotografer som ska ha med detta band att göra. Bildstöld och otillåten publicering är vad de ägnar sig åt.

Kontaktuppgifter saknas än på hemsidan men jag hittade ett skivbolag i Italien som de verkar tillhöra och informerade om att jag vill att bilden tas bort.

Ge järnet. Har under året dratt flera företag till tingsrätten och fått ut 5 siffriga belopp i skadestånd. Pengar som går till semester,ny digital kamera och annat kul.

Lycka till !!

Niklas
http://www.niklaswibom.com

Tack för hjälpen med kontaktuppgifter!!

Kontaktade bandet direkt och fick löfte om att bilden ska bort. Kanske överreagerade i första posten men då jag klart och tydligt bad dom kontakta mig om de önskade använda bilder vid fotograferingen och bilder ändå dyker upp utan tillstånd.. Då blir man sne. Det hade räckt med att mitt namn stod med vid publicering om de hade frågat. Nu kommer de definitivt få betala om de vill använda bilder.
Saken löst.

//Toni

Senast ändrad:
ANNONS