Annons

Bildstöld?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuda

Aktiv medlem
Hej!

Fotade till en innebandyförening för en tid sedan. Överenskommelsen för bilden var att de fick använda den inför matcher och som reklambild för klubben.
Jag tog inget betalt, det var mitt sätt att stödja klubben så att säga.

En sportaffär har nu fått bilden av den ena i laget, där han påstår sig ha sagt att han gärna får sätta upp bilderna i affären för att göra reklam för klubben. Innebandyklubben och denna affär har även ett kontrakt vad gäller matchkläder.

I en katalog för just matchkläderna affären säljer används nu min bild, utan någon som helst kontakt med mig. Jag visste inte om det och har inte fått veta något. Bilden är alltså tryckt i en produktkatalog och används nu som produktbild.
Bilden är även redigerad utan min kännedom. Bakgrunden som var "vit" från början är nu ersatt med en annan bakgrund.

Allt kan handla om missförstånd, men visst är det jag som upphovsman som ska kontaktas när bilden ska användas?
Att ett vinstdrivande företag använder och dessutom redigerar min bild för att sedan trycka upp i en katalog tycker jag inte alls om. Bilden används i ett helt annat syfte än den är tänkt, och dessutom av helt andra personer.

Hur ska jag gå tillväga? Finns det någon chans till betalning om företaget inte alls bryr sig om mig?

Tack på förhand
 
Kräv rejäl betalning. Att använda en bild i reklam ska kosta, att göra det olovligen ska kosta mer.
 
Nja
Nu verkar du bry dig om klubben o har därmed ett "moraliskt" dilemma med dig själv.
Du har fotat åt klubben som en stödåtgärd.
Affären verkar oxå göra ngn slags stödåtgärd i form av sponsring.
Affären vill gärna visa upp att de stödjer det är ju förståeligt.

O ja de borde pratat med dig först. Men förstår dem det?
Du får nog försöka göra dem medvetna på ngt fint sätt.
Kanske påtala att ditt namn som fotograf borde stått på reklamen.
Hur du än gör så kommer det att påverka.
Begär du ekonomisk ersättning så kommer du säkert att få det, för du har ju rätt, men i sista änden kommer det att drabba laget på ngt sätt.

Tänk efter vad du vill innan du gör ngt, det är mitt råd. Vilka relationsbroar är du beredd att bränna / förstärka?

Ett sätt kan vara att helt enkelt skriva dit ditt namn som fotograf på bilderna i butiken. Har de inte större spridning än så, så går det fort.
 
Nja
Nu verkar du bry dig om klubben o har därmed ett "moraliskt" dilemma med dig själv.
Du har fotat åt klubben som en stödåtgärd.
Affären verkar oxå göra ngn slags stödåtgärd i form av sponsring.
Affären vill gärna visa upp att de stödjer det är ju förståeligt.

O ja de borde pratat med dig först. Men förstår dem det?
Du får nog försöka göra dem medvetna på ngt fint sätt.
Kanske påtala att ditt namn som fotograf borde stått på reklamen.
Hur du än gör så kommer det att påverka.
Begär du ekonomisk ersättning så kommer du säkert att få det, för du har ju rätt, men i sista änden kommer det att drabba laget på ngt sätt.

Tänk efter vad du vill innan du gör ngt, det är mitt råd. Vilka relationsbroar är du beredd att bränna / förstärka?

Ett sätt kan vara att helt enkelt skriva dit ditt namn som fotograf på bilderna i butiken. Har de inte större spridning än så, så går det fort.

Håller med i dina tankar, vill inte förstöra för klubben. Får sköta det snyggt med vuxna dialoger, skulle man sen få svar som inte är ok tillbaka, kan man ju börja tänka om.

Men just bilderna i katalogen sponsrar inte klubben. Det är en ren produktbild och inget som visar att denna affär/kedja har med klubben att göra. Det är det jag reagerar på. Ska infoga bilden så får ni se om bilden känns sponsrande i katalogen.
 

Bilagor

  • photo1.jpg
    photo1.jpg
    43 KB · Visningar: 92
Håller med i dina tankar, vill inte förstöra för klubben. Får sköta det snyggt med vuxna dialoger, skulle man sen få svar som inte är ok tillbaka, kan man ju börja tänka om.

Men just bilderna i katalogen sponsrar inte klubben. Det är en ren produktbild och inget som visar att denna affär/kedja har med klubben att göra. Det är det jag reagerar på. Ska infoga bilden så får ni se om bilden känns sponsrande i katalogen.
Reklam utan tvekan.

MEN är det så att affären betalar alla bussresor/nya skor/klubbor föratt laget ställer upp som modeller? Det syns ju inte i bilden vad som är sagt o lovat...
 
Reklam utan tvekan.

MEN är det så att affären betalar alla bussresor/nya skor/klubbor föratt laget ställer upp som modeller? Det syns ju inte i bilden vad som är sagt o lovat...

Nej, de har skrivit avtal att ha dom som klädleverantör. Så det finns ingen "goodwill" bakom affären i sig. Kanske på ett personligt plan mellan spelare och butikschef, men affären tjänar på klubben.
Fotot togs på uppdrag av klubben att kunna sätta upp affischer till kommande matcher osv.
På så sätt är även bilden skickad till affären för att kunna sätta upp i affären och göra reklam för kommande matcher.

Om jag inte får till någon direkt dialog mellan mig och dem, vad är en rimlig ersättning?

Tack för alla svar!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.