ANNONS
Annons

Bildstöld?

Produkter
(logga in för att koppla)

j0lt

Medlem
Hej, jag har en fundering på en sak, eftersom jag inte är så vidare insatt i ämnet. Jag kollade just klart på Idol, och under kärleks temat såg jag då en bild som flashade upp i cirka 5-10 sekunder på en stor skärm bakom "artisten". Då såg jag i min häpnad att det var min bild som de tagit, som jag tagit till min privata vimmel-bilder site.

Det måste väl vara en grov bildstöld?, tänkte mest på att det är sjukt mycket folk som ser just den..

Tacksam för svar /

Hej, jag har en fundering på en sak, eftersom jag inte är så vidare insatt i ämnet. Jag kollade just klart på Idol, och under kärleks temat såg jag då en bild som flashade upp i cirka 5-10 sekunder på en stor skärm bakom "artisten". Då såg jag i min häpnad att det var min bild som de tagit, som jag tagit till min privata vimmel-bilder site.

Det måste väl vara en grov bildstöld?, tänkte mest på att det är sjukt mycket folk som ser just den..

Tacksam för svar /

Klockrent, kontakta producenten och meddela att du skickar en faktura. Olovlig bildpublicering + utebliven byline och om den var beskuren eller manipulerad på något annat sätt tar du betalt för det också. Gå efter SFF´s prislista.

Klockrent, kontakta producenten och meddela att du skickar en faktura. Olovlig bildpublicering + utebliven byline och om den var beskuren eller manipulerad på något annat sätt tar du betalt för det också. Gå efter SFF´s prislista.

Men vad ska händelsen rubriceras som, vad ska jag se efter i själva prislistan i fråga? Har aldrig varit med om något liknande förut så vet inte riktigt vad jag ska begära.

Tack för svar.

Men vad ska händelsen rubriceras som, vad ska jag se efter i själva prislistan i fråga? Har aldrig varit med om något liknande förut så vet inte riktigt vad jag ska begära.

Tack för svar.

Lite osäker på den exakta terminoligin, men rimligtvis borde det vara otillåten publicering. Det bästa vore nog att ringa SFF på måndag. Vore bra att "säkra" bevis spelade du in programmet? Finns det på nätet?

Du skall alltså ha betalt för Publicering, otillåten publicering, utelämnande av byline. Upplaga får du väl när kanalerna redovisar tittarsiffrorna i veckan som kommer. Är dock osäker på hur det funkar i TV mediet.

men solklart är iallfall att du fått din bild otillåtet publicerad.

Det finns många trådar här om bildstöld prova sök och läs lite om hur andra gjort och vad det har resulterat i. Lycka till!

Men vad ska händelsen rubriceras som
Andra här, som har erfarenhet av liknande situationer, kan säkert ge råd om hur du bör göra. Jag vill bara uppmana till att undvika uttrycket "bildstöld". Vad som har hänt är ett upphovsrättsintrång, vilket inte är samma sak som stöld.

Va? Att en stor kanal som TV4 gör så? Kanske valde artisten själv ett foto och hade noll koll på lagen? ;) Vem var det? ;)

Hur har det gått? Fick du betalt? Vad sa TV4?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar