Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstöld? Va gör man? Ersättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

flottnacke

Medlem
Hej fantaster,

Jag har en hemsida där jag jag lägger upp bilder från olika evenemang, där folk ska kunna gå in och köpa bilder. Dom flesta bilder har en vattenstämpel, men ett fåtal är utan. NU är det så att jag har påträffat en bild på en Facebooksida som kommer från min kamera/hemsida som är kopierad (dvs. inte betald).
Jag har f-skatt.

Vad ska jag göra? Hur ser rättigheterna ut? Vet inte riktigt vad jag vill , eller om jag vill göra nån stor grej av detta, eller bör jag?

Vänligen, VH

Vanliga handlingsalternativ är till exempel:

* Kontakta personen eller organisationen ifråga och be honom/henne/den ta bort bilden, alternativt kom överens om skälig ersättning för fortsatt publicering.

* Anmäl intrånget till Facebook och hoppas att de tar bort bilden.

* Skicka en faktura med påslag för otillåten publicering, t ex dubbelt normalpris för aktuell publiceringstyp. Om du nu har någonstans att skicka fakturan...

Märkligt att det inte finns klistrade svar på denna typen av fråga, den dyker väl upp ett par gånger i veckan året om?

*Väntar på inlägg av Erland H*

Under tiden kan du ju kanske prova sökfunktionen? Finns som sagt en och en annan tråd om detta ämne.

Hej fantaster,

Jag har en hemsida där jag jag lägger upp bilder från olika evenemang, där folk ska kunna gå in och köpa bilder. Dom flesta bilder har en vattenstämpel, men ett fåtal är utan. NU är det så att jag har påträffat en bild på en Facebooksida som kommer från min kamera/hemsida som är kopierad (dvs. inte betald).
Jag har f-skatt.

Vad ska jag göra? Hur ser rättigheterna ut? Vet inte riktigt vad jag vill , eller om jag vill göra nån stor grej av detta, eller bör jag?

Vänligen, VH

Kontakta personen och be honom att länka till din hemsida. Så får du fler besökare som han tänkas köpa dina bilder vilket väl är det primära. Det kommer att löna sig mycket mer är att dra igång juridiksväng. Se möjligheterna istället.

Kontakta personen och be honom att länka till din hemsida. Så får du fler besökare som han tänkas köpa dina bilder vilket väl är det primära. Det kommer att löna sig mycket mer är att dra igång juridiksväng. Se möjligheterna istället.

Ditto. Var alltid generös med de som inte vet bättre och kläm till de som snor medvetet och för att tjäna pengar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar