Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstöld - rätt pris`?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yankee

Aktiv medlem
Jg har fotat för en idrottsorganisation i Sverige där mina bilder ligger på deras hemsida.

Nu har en internationell organisation tagit bilden därifrån hemsidan utan att fråga och lagt den på sin egen hemsida + att jag inte fått foto cred.

Min fråga är om jag räknat rätt gällande fakturering:
bildstöld 10% av basbelopp 3940
Webpublicering: 1905 kr
totalt: 5845 + moms
allt enligt blfs prislista

Är det något jag glömt?

Fråga nr 2 är om man ska maila dem först eller skickar man fakturan direkt eller vad?

Det jag märkt är att denna fråga kommer ganska ofta här på fotosidan vilken är ganska skrämmande men bra att folk tar tag i problemet iallafall!!

Tacksam för hjälp.

Frågan kommer upp gång på gång.

Vill därför klargöra några saker eftersom du nu skall skriva en faktura.

Det går inte att sno en bild- därför skall du skriva att de har gjort intrång i upphovsrätten och olovligen använt en bild av dig.

Nu kan jag låta som en jävla mässare- men lika lite som du kan sno någons parkeringsplats så kan en bild inte snos .tas användas och det räknas som stöld.

Skall vi vara korrekta i andra sammnhang så tycker jag man bör vara detsamma angående olovligt användande av en bild.Vilket räknas som intrång i upphovsrätten

Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar