Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildspel!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Vi är ett antal medemmare som vart ute på Landsort. Det senaste gänget på ön fick uppleva ett bildespel som Mats Axell satt i hop. Helt magnifikt! Ett bildspel som ihop med musik blev oehört maffigt.

Jag vet om alla restriktioner som publicerande av musik innebär, man kan man tänka sig att på fotosidan införa möjligheten att lägga ut bildspel? Utan musik, eller med musik som är tillräckligt gammal för att få användas - klassisk, eller med egen musik?

Bara en fråga....

/Janne

Jag instämmer om att detta vore en riktigt trevlig möjlighet för fotografer på fotosidan att kunna ta sin kreativitet ett steg längre.

/bjanha (som var en av de som blev riiiktigt imponerad av Mats bildspel, speciellt det första, men även bildspel två och speciellt bilden med den klättrande myran(?) som var så snyggt placerad i centrum. Rörande!)

Att ha något som automatiskt trycker på "Nästa bild"-länken åt den är ju trivialt, men jag antar ni menar det skall finnas fler funktioner än så?

clindh skrev:
Att ha något som automatiskt trycker på "Nästa bild"-länken åt den är ju trivialt, men jag antar ni menar det skall finnas fler funktioner än så?

Det skulle ju vara en utmärkt början. Snygga bildväxlingar kan man tänka sig i en förlängning, och även "tajmning" av bildväxlingarna - att man kan sätta en tid som varje bild skall visas. Musik kanske inte är svårt att införa, men här måste man förstås tänka på rättigheter.

Ett bildspel med lite tanke och kanske även musik eller en berättartext tillför ytterligare en dimension till bilderna, och jag stöder absolut detta förslag.

Problemet är hur man gör med den musik som man har lagt till. Betalar man bara Stim-avgift enligt ordning så borde det inte vara några problem - men hur gör man det? Någon som vet vad som egentligen gäller?

/Mats, som bockar och tackar för alla vänliga ord om mitt bildspel.

Fotosidan måste betala STIM-avgift eftersom det blir vi som publicerar den. Dessutom måste man ha tillstånd att publicera musiken från Sami/Ifpi.

Information från STIM

Pristariff

Så det där med musik kan vi nog glömma, det blir för svåradministrerat för oss.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar