Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildspel

Produkter
(logga in för att koppla)

slideshowbob

Aktiv medlem
Vilken upplösning bör bilderna till ett digitalt
bildspel ha?
Bildspelet ska visas med projektor på stor duk.

/Mattias

Ta reda på vad projektorn har för upplösning och gör dem i exakt den storleken. Sannolikt är det 800x600 pixlar eller 1024x768 pixlar.

Skall du köra med olika projektorer kan det nog löna sig att göra versioner för varje upplösning.

på tvn

Har för mig att även tv använder 800x600 om du inte kör via SVHS ingången. Den har nog lite högre. Kolla inställningarna på grafikkortet när du är kopplad till tvn.

Har inte en gammal hederlig rörteve typ 512x384 eller nåt i den stilen?

jimh skrev:
Har inte en gammal hederlig rörteve typ 512x384 eller nåt i den stilen?

Upplösningen hos analog TV är 625 horisontella linjer (PAL), men en del av dessa visas inte.

Om vi istället tittar på de vanligaste digitala videoformaten (DVB, DV och DVD) så har dessa en upplösning på 720 x 576 pixlar (PAL). De 576 pixlar i vertikalled ligger innom de visade linjerna i analog TV.

Ett annat användbart format är VCD (Video CD), som kan visa stillbilder i 704 x 576 pixlar (PAL). För rörliga bilder används en upplösning på 352 x 288 pixlar.

Tyvärr är det fortfarande så att en del av dessa pixlar ligger utanför den bild vi ser på TV:n (hur mycket varierar mellan olika apparater), något att tänka på när vi gör bildspel på CD/DVD.

Sedan finns en inbyggd begränsning i TV-formatet, bara hälften av linjerna ritas ut åt gången (varannan linje), vilket innebär att stillbilder ofta "flimmrar".

/Daniel

Lumen?

Det finns tydligen projektorer med upplösning
som kallas Lumen?
Hög upplösning utan pixlar?
Vilken upplösning är då lämplig för bilder som ska
visas på duk? Spelar det ingen roll då?
Det här är riktigt snurrigt och jag är mycket
tacksam för Era svar.

Ps. Skriv gärna även andra tips om digitala bildspel.

Tack

/Mattias

Mer frågetecken.

dano
Du säger att dvd har upplösningen 720x576
pixlar. Innebär det att om jag ska ha ett
bildspel på dvd så är 720x576 bra, vilken tv
eller projektor jag än visar det på?

Vet någon Vilket format bilderna bör vara i?

720x572 pixlar är den storlek på bilderna som används vid uppspelning oberoende av utrustning. (Om vi nu inte kråglar till det med NTSC formatet som är 720x480 pixlar).

Sedan vet jag inte vad du menar med format i din nästa fråga?

Om du menar storleken på bilden, bör du göra den något mindre än storleken ovan (eftersom en del annars hamnar utanför bildkanten). Ett förslag är att du provar dig fram med en RW-skiva.

Om du istället menar vilket filformat, så är det upp till CD-brännarprogrammet. Vanligen brukar de vilja ha JPEG bilder.

/Daniel

Tack så mycket för ditt svar!
Men storleken bör alltså vara 720x572 och inte 720x576 som du sa första gången?

Med format menade jag filformat, men min otydlighet gjorde att jag fick ytterligare lite bra info om storlekn.

Tack, nu hoppas jag att jag tjatat klart.

/Mattias

Fat finger error! Det skall vara 720x576 och inget annat!

Fast å andra sidan är det tveksamt om det spelar någon större roll, då runt 100 pixlar ändå brukar hamna utanför bildkanten.

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar