Annons

Bildspel via USB - DVD-sp. och TV

Produkter
(logga in för att koppla)

Curacao

Aktiv medlem
Hej!

Hade denna fråga under annan rubrik, men fick inga svar, så jag provar
här.

Jag köpte nyligen en enklare(600:) DVD-spelare, som hade USB-ingång och jag provade att visa digitala stillbilder på det sättet.

Tidigare har jag provat att föra över bilderna på en DVD-skiva men jag har inte varit nöjd med resultatet, så det har mest blivit att titta/visa bilderna på datorskärmen.

Däremot blev resultatet via USB-ingången mycket bra, även då jag minskade bildstorleken till 300 - 600 kb(för att fylla ut bildskärmen, vet ej varför det blir den effekten).

Till problemet: oavsett om bilden har orginalstorlek(3 - 5 Mb) eller är förminskade(= större på skärmen?) så flimrar partier med fint mönster, t.ex. lövverk, vågkrus, finmönstrade kläder e.t.c.

Beror detta på TV-skärmen och skulle det bli bättre om jag skaffade en Full HD-TV?

Kanske ska jag ta med mitt USB-minne till en TV-affär och prova på en full-HD eller "HD-ready"

Tacksam för tips/svar!

Mvh Bruno Frykner
 
Det finns många faktorer som spelar in t ex hur pass bra bildskalning som din DVD-spelare har och hur den tolkar/stretchar pixlarna, men största anledningen till varför du ser flimmer är att en hederlig gammal "tjock-tv" inte är gjord för att visa högupplösta stillbilder.

De arbetar med en sammanflätad bild som kommer att ge flimmer i kontrastrika detaljer och enda sättet att komma förbi det är att göra bilden suddigare.

En modern platt-tv jobbar däremot med en progressiv bild och kommer att ge samma resultat som på en datorskärm. Vissa nya tv-apparater har USB-ingång och kan då visa bilder med hög kvalitét, men prova i butiken först, det kan vara stora skillnader mellan olika tillverkare och modeller. Lita inte på försäljarnas snack utan ta med ett USB-minne med både högupplösta och lite mindre bildfiler för att se bildkvalitét och visningshastighet. Och vill du verkligen slå på stort kan du skaffa en Playstation 3 också som är en utmärkt bildvisare och kan läsa bilderna direkt från din dator via trådlöst nätverk :)
 
Hej och tack för ett bra svar!

Den aktuella TV:n är i och för sig en platt TV men den har några år på nacken och är inte vare sig högupplöst eller kontrastrik.

Jag ska lägga in lite olika bilder och prova i butik.

Tipset om PS3:an är värt att tänka på eftersom jag har ett gäng barnbarn.

Men ... du menar väl inte på fullt allvar att stormarknadsförsäljarna
inte vill mitt bästa?(skämt av en f.d. TV-handlare).

Än en gång tack!

Mvh Bruno
 
Aha, men om du HAR en platt-tv som är HD-Ready (gamla LCD och plasmaskärmar med lägre upplösning är tyvärr bara att glömma), hur har du kopplat DVD-spelaren till den? En ny DVD-spelare med HDMI-anslutning (alternativt analog komponent-anslutning) levererar också en progressiv bild till tv:n och då slipper du problem med flimmer. Om du använder SCART (RGB eller komposit) eller S-video så skickas bilden fortfarande sammanflätad och det är upp till tv:n att försöka fixa bilden så gott det gåt.

De senaste DVD-spelarna som har HDMI-utgång brukar också stödja visning av högupplösta bilder och utnyttjar alltså t ex 1368 * 720 pixlar eller vad nu tv:n har för upplösning, istället för PAL-standardens 720*576 bildpunkter som du får via SCART eller S-Video.

Men om du inte vill byta tv så testa först en PS3 med HDMI-anslutning till tv:n. Den visar snygga bildspel med bra och mjuka övergångar både från USB-minne, USB-disk och över nätverk och utnyttjar din tv:s fulla upplösning. Lätt att navigera och att använda. Om du sen dessutom gör mer avancerade bildspel i datorn med t ex Proshow eller något annat program så kan PS3an utan problem spela dem om de sparas ut som HD-film. Och så är det ju en bra DVD- och BlueRay-filmspelare på köpet.

Lycka till!

Hej och tack för ett bra svar!

Den aktuella TV:n är i och för sig en platt TV men den har några år på nacken och är inte vare sig högupplöst eller kontrastrik.

Jag ska lägga in lite olika bilder och prova i butik.

Tipset om PS3:an är värt att tänka på eftersom jag har ett gäng barnbarn.

Men ... du menar väl inte på fullt allvar att stormarknadsförsäljarna
inte vill mitt bästa?(skämt av en f.d. TV-handlare).

Än en gång tack!

Mvh Bruno
 
Ännu bättre svar!

Det är i och för sig inte en högupplöst skärm, alltså inte ens "HD-ready", men som varandes "Hi-Fi dåre" borde jag ju också tänkt -"kabel".

Vägen känns helt plötslig framkomlig, KANSKE kan jag så småningom närma mig upplevelsen av rätt exponerad Velvia 50 på duk via en Leicaprojektor, det är nämligen min referens.

Än en gång - tack för bra och lättförstårligt svar!

Mvh Bruno
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.