Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildspel på hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

Nygards

Aktiv medlem
Hej, någon som vet hur man skapar ett bildspel till en hemsida i Photoshop? Det ska skifta mellan tre bilder med några sekunders mellanrum. Jag antar att det är en gif-animation man måste göra?

Rickard

Du gör det inte i Photoshop utan i Imageready (som kommer med Photoshop).
Återkommer gärna med förklaring på hur du gör, måste logga ut strax.

Annars kan du skapa bildspelet i själva sidan med olika metoder.

Ja tack, du får gärna förklara när du har tid. Jag använder Dreamweaver för att skapa hemsidor. Om du kan Dreamweaver får du gärna förklara hur man gör där om det kanske är enklare.

Gif har ju bara 256 färger och är därmed inte så lämpligt för foton. Så Flash-alternativet är bättre. Men ett annat alternativ är att lägga bilderna i lager och skifta synligheten över tiden. Då kan du använda jpeggar.

Sök i DWs hjälpfunktion efter "tidslinje"

Det där med tidslinje i Dreamweaver låter intressant. Jag har testat men inte lyckats få till det.

Att en gif-bild endast har 256 färger gör inget. Det är bra om det inte tar så lång tid att ladda sidan för besökare. Jag tänkte ha ett bildspel på första sidan med små bilder med ganska låg upplösning och sedan ha större bilder på de andra sidorna.

Jag skulle uppskatta om någon kan ge en närmare förklaring hur man gör i Dreamweaver eller i Imageready.

Rickard

Bildspel i Dreamweaver är lätt som en plätt med hjälp av en Timeline (DHTML). Bildspelet kommer antagligen bli bra mycket mindre än om du gör det i flash. Det är visserligen en del du måste kunna om Timelines, men hjälpsidorna till DW är mycket bra. DHTML är kompatibelt i 4+ webbläsare.

Annars kan du kanske hitta en extension på DW exchange.(gratis)
http://www.macromedia.com/exchange/dreamweaver/

Det låter kanske lite krångligt med extentions men dom är GULD när man upptäcker hur det funkar.

Jag har själv använt en Timelines till min portfolio.
http://home.swipnet.se/anderslinden/portfolio

jotun skrev:
flash är ju annars bra för sånt

om du bestämmer dig för att göra det i flash så kom ihåg att spara bilderna i .png formatet då flash komprimerar detta flera gånger bättre än både .jpg och .gif. Min egna hemsida består av ett 40-tal png bilder som okomprimerade är 5.7 meg tillsammans, men endas 420 k (med meny och resten av sidan) i flash ;)

Om vi inte skrattar åt min gamla sida så kan du kolla hur jag hade gjort det med min rörliga bild...
http://www.online.se/~helena/galleri.html

Skrev in en java grej med on mouse over... så när man går med musen över så sätter den igång att växka bilder... men det går att ta bort...
Väldigt enkelt att ändra intervaller och så...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar