Annons

Bildspel i Windows - sortering

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolf Beam

Aktiv medlem
Jag får inte till bildspelet som jag vill i Windows 7. Jag ska visa bilder från en resa där jag använt två kameror. I utforskaren kan jag sortera bilderna efter när dom togs men i bildspelet sorteras bilderna efter filnamn dvs först visas ena kamerans bilder och sen den andra. Alltså blir det ingen kronologisk ordning. Någon som har lösning? Jag vill ogärna ändra filnamnen. Någon annan bildvisare som fixar detta?

Det finns mängder av program som kan visa bildspel. Jag använder jAlbum http://jalbum.net/sv/ men man kan skapa bildspel i Photoshop och andra bildbehandlingsprogram.

Det känns ändå enklast och billigast att kopiera aktuella bilder i ett snabbt och bra format (jpg) till en mapp och helt enkelt sätta filnamn 1, 2, 3, 4 osv. Då blir det enkelt att ändra ordningen genom att bara byta filnamn.

/FW

Kolla om inte windows blidvisare klarar sortering på EXIF-data. Irfanview förefaller annars vara ett alternativ.

ACDSee

ACDSee ordnar och döper om filer automatiskt efter exempelvis fotograferingstidpunkt. Använde funktionen senast var i Paris och använde flera kameror. Bildernafilerna sorterades och döptes till nytt valt namn och i rätt tidsaxel.

Tack allihop.
Som jag skrev vill jag ogärna ändra filnamn, bl a pga att backuper blir en röra.
Nåväl jag googlade och fann ExifPro Image viewer som fixar sorteringen efter foto-tidpunkt väldigt smidigt vid bildspelsvisning.

Rekommenderas.

Bildvisaren i Win7 bör klara det där utan problem. Problemet är att som standard är inte "Date taken" med i urvalet, utan man får lägga till det själv som en sökbar kolumn i utforskaren. Men det tar ju inte mycket mer än tre sekunder.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto