Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildspel i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har ägnat några timmar åt att göra mitt första bildspel med musik i LR4 på min PC (W7). Några frågor:

1
Enl både vad som står i Scott Kelbys bok Lightroom 4 och i hjälp-menyn till LR ska man kunna pausa en uppspelning (och starta igen) genom att trycka på blankstegstangenten. Funkar inte hos mig, varför?

2
Också enl Scott Kelbys bok ska jag kunna exportera i olika format. I min exportdialogruta för möjliga filformat finns endast mp4. Varför?

3
Har provat med att exportera i 3 olika storlekar, 720x480, 720 resp 1080 (alla mp4). När jag spelar upp är bara 1080 skarp, 720 och speciellt 720x480 är suddiga. Normalt?
 
1. Om du klickar på play-pilen (inringad) och låter bildspelet starta i icke-fullskärmsläge så får du inte klicka på något annat efter att du klickat på pilen, för då fungerar inte start/pause med blankstegstangenten.

2. Antagligen har stödet för andra format försvunnit. Vill du ha det i annat format får du koda om. Handbrake är bra (och gratis). http://sourceforge.net/projects/handbrake/

3. Har provat 1080 samt 720*480. Blir lika skarp, men olika stora. Jag fick 3ggr så stor fil med 1080, just därför att filmen innehåller mer data->mer pixlar->större, skarp bild. Spelar man upp 720*480 i ett lika stort fönster som 1080 så blir det suddigt.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2013-03-12 kl. 01.31.12.jpg
    Skärmavbild 2013-03-12 kl. 01.31.12.jpg
    4.6 KB · Visningar: 500
1. Om du klickar på play-pilen (inringad) och låter bildspelet starta i icke-fullskärmsläge så får du inte klicka på något annat efter att du klickat på pilen, för då fungerar inte start/pause med blankstegstangenten.

2. Antagligen har stödet för andra format försvunnit. Vill du ha det i annat format får du koda om. Handbrake är bra (och gratis). http://sourceforge.net/projects/handbrake/

3. Har provat 1080 samt 720*480. Blir lika skarp, men olika stora. Jag fick 3ggr så stor fil med 1080, just därför att filmen innehåller mer data->mer pixlar->större, skarp bild. Spelar man upp 720*480 i ett lika stort fönster som 1080 så blir det suddigt.

1
Hej, tack för svar. Första svaret är kanske rätt men det är i fullskärmsläget jag vill och man behöver kunna göra det (är det inte fullskärmsläget finns ju dom vanliga pil och paussymbolerna). När jag visar ett bildspel för utomstående vill jag inte att man ska se första bilden utan man ska börja på introbilden jag gjort. Just detta tar Scott Kelby upp i sin bok och han säger att för att göra det startar man bildspelet innan kunden (eller vem man nu visar för) kommit och direkt det startar med introbilden trycker man på blankstegs-tangenten för att pausa. När man så startar visningen trycker man på blankstegstangenten igen och då startar bildspelet med introbilden (utan att först ha sett första ord bilden). Hela idén är ju att kundvisningen (eller vad det nu är) ska starta med introbilden, annars fyller ju introbilden ingen funktion.

2
Vad menar du med att stödet för andra format "har försvunnit"? Återigen till Scott Kelby som säger att jag kan välja tex Windows Movie, Quick Time, Flash eller H.264. Min idé var eg bara att testa om jag får skarpare bild med ngt annat format.

3
Den fil jag gjort blir 73 MB som740x480 och 265 MB som 1080. Jag skulle vilja lägga in bildspelet i fullformat på FB, kan jag ladda upp en video-fil på 265 MB?
 
1. Här får jag filmerna med introbild som jag valt under ”Rubriker”. Den syns inte för mig om jag kör bildspel i LR.
Kan du inte lägga till introbilden på samma sätt som resten av bilderna?
Läs lite mer här: http://help.adobe.com/sv_SE/lightroom/using/WS5F47AA74-B3DD-4b02-B810-95609AEB5E0B.html

2. Jag har inte läst just den boken av Scott, men saker och ting kan ju ha ändrats sen han skrev boken.
För mig blir det knivskarp med H264. Facebook rekommenderar just H264.

3. Ja det bör du kunna göra, största storlek på filmer är 1024MB. Läs mer: https://www.facebook.com/help/video
 
1. Här får jag filmerna med introbild som jag valt under ”Rubriker”. Den syns inte för mig om jag kör bildspel i LR.
Kan du inte lägga till introbilden på samma sätt som resten av bilderna?
Läs lite mer här: http://help.adobe.com/sv_SE/lightroom/using/WS5F47AA74-B3DD-4b02-B810-95609AEB5E0B.html

2. Jag har inte läst just den boken av Scott, men saker och ting kan ju ha ändrats sen han skrev boken.
För mig blir det knivskarp med H264. Facebook rekommenderar just H264.

3. Ja det bör du kunna göra, största storlek på filmer är 1024MB. Läs mer: https://www.facebook.com/help/video

1 Introbilden syns inte i förhandsvisning, man måstevköra fullskärmsvisning. Därför måste jagvockså kunna stoppa fullskärmsvisningen.

2 Frågan är varför h264 inte finns medsols val när jag exporterarcfrån LR?

3 Har provat att ladda upp 1080-filen på vanligtvsätt men får inte det att funka
 
1. Den syns alltid för mig OM jag visar den första bilden i bildspelet! Fungerar alltså bara om man startar Förhandsvisning eller Spela upp när man tittar på den första bilden. Mellanslagstangenen pausar/startar för mig.

2 Du kan rotera bilden men inte videon. Videon kommer alltid att vara i liggande format.

3 Vad är det som inte fungerar? Hur stor är filen, vart i Facebook försöker du lägga upp den, ev felmeddelande? Varför inte lägga upp den på Youtube?
 
1. Den syns alltid för mig OM jag visar den första bilden i bildspelet! Fungerar alltså bara om man startar Förhandsvisning eller Spela upp när man tittar på den första bilden. Mellanslagstangenen pausar/startar för mig.

2 Du kan rotera bilden men inte videon. Videon kommer alltid att vara i liggande format.

3 Vad är det som inte fungerar? Hur stor är filen, vart i Facebook försöker du lägga upp den, ev felmeddelande? Varför inte lägga upp den på Youtube?

Vi pratar förbi varandra. Jag ska vara lite utförligare.

1
Det handlar eg om att göra en proffsig presentation. Eftersom jag gjort en introbild med namnet på bildspelet mot svart bakgrund vill jag inte att kunden ska se första egentliga bilden (fotot) innan introbilden med bildspelsnamnet visas. Scott Kelby talar om hur man gör det, men det funkar inte. Om jag inte startat "Spela upp" utan bara har valt bildspelet i avvaktan på att kunden ska komma är det alltid en av de ordinarie bilderna som visas, "som ligger framme" i förhandsvisningsformatet. Visst, startar jag bildspelet i förhandsvisningsläge (eller spela upp fullformat) så hoppar programmet "tillbaka" till introbilden, men effekten av introbilden är ju förlorad eftersom en ord bild redan låg för visning innan jag startade programmet.

2
Skrivfel från min sida, har aldrig för avsikt att rotera ngt. Vi kan skippa den frågan.

3
Huvudproblemet: Jag har exporterat ut Bildvisningsfilen från LR så den ligger nu som en mp4-fil på 265 MB i min dator. För att få full skärpa i helskärmsvisning har jag valt 1080-storlek vid exporten. När jag i FB väljer "Add photo/video" på min profilsida och så väljer den mp4-fil jag pratar om ovan händer ingenting. (Har kollat, det funkar utmärkt för foton) . Eftersom jag räknar med att det tar tid att ladda uipp filen har datorn fått stå på under en natt, men inget finns uppladdat på FB ens efter det.
 
1. Den syns alltid för mig OM jag visar den första bilden i bildspelet! Fungerar alltså bara om man startar Förhandsvisning eller Spela upp när man tittar på den första bilden. Mellanslagstangenen pausar/startar för mig.

Vill förtydliga ytterligare - det Scott Kelby beskriver i boken är just hur man gör detta UTAN att visa första bilden, det är just det som är grejen med hans råd. Jag vet dock att han använder Mac, jag kör pc + W7
 
Jag använder inte bildspelsfunktionen så mycket och jag har inte tillgång till Kellbys bok men jag testade lite och för mig är det så här i LR 4:

Export Video, där finns bara val för olika storlekar. Det går inte att välja filformat, det är fix till mp4. Det är full möjligt att det funnits andra format i tidigare versioner av LR men antagligen har väl Adobe tyckt att mp4 räcker.

För mig funkar det fint att spela upp mp4, skärpan är helt OK. Väljer jag en mindre storlek så går det förstås inte att visa den i större än så utan kvalitetsförlust. Kort sagt tycker jag export video fungerar precis som man kan förvänta sig.

Vad gäller att spela upp slideshow så trycker jag på play. Då startar slideshowen i fullskärmsläge med den bild som är markerad i filmstrip. Om det är den första bilden i filmstripen så kommer först "Intro screen" att visas och när sista bild visats kommer "Ending screen" Man slipper alltså tillverka egna bildfiler för att göra förtexter och eftertexter, smidigt (om man nu vill ha det så och väljer att klicka i dessa options).

När ett bildspel väl har startat så går det utmärkt att stoppa/starta det med mellanslagstangenten.

Jag tycker det funkar som man kan förvänta sig även här.

Det verkar ju märkligt att mellanslagstangenten inte funkar för dig?
 
Jag använder inte bildspelsfunktionen så mycket och jag har inte tillgång till Kellbys bok men jag testade lite och för mig är det så här i LR 4:

Export Video, där finns bara val för olika storlekar. Det går inte att välja filformat, det är fix till mp4. Det är full möjligt att det funnits andra format i tidigare versioner av LR men antagligen har väl Adobe tyckt att mp4 räcker.

För mig funkar det fint att spela upp mp4, skärpan är helt OK. Väljer jag en mindre storlek så går det förstås inte att visa den i större än så utan kvalitetsförlust. Kort sagt tycker jag export video fungerar precis som man kan förvänta sig.

Vad gäller att spela upp slideshow så trycker jag på play. Då startar slideshowen i fullskärmsläge med den bild som är markerad i filmstrip. Om det är den första bilden i filmstripen så kommer först "Intro screen" att visas och när sista bild visats kommer "Ending screen" Man slipper alltså tillverka egna bildfiler för att göra förtexter och eftertexter, smidigt (om man nu vill ha det så och väljer att klicka i dessa options).

När ett bildspel väl har startat så går det utmärkt att stoppa/starta det med mellanslagstangenten.

Jag tycker det funkar som man kan förvänta sig även här.

Det verkar ju märkligt att mellanslagstangenten inte funkar för dig?

Hej Anders, måste börja med att säga Oj vilka fina bilder du har på din profilsida! ( brukar gå in o kolla för att veta vem jag pratar med).

Tar det här med mellanslagstangenten först. Jag gör alltså precis som du beskriver, dvs gör "Intro Screen" och "Ending Screen" i LR (LR4). Precis som du säger så ställer man ju bildvisningen så att första bilden i filmstripen är markerad för att när man sen kör igång Play ska starta på första bilden, (efter att introbilden visats om man nu gjort en sån). Problemet är att innan man kört igång bildvisningen på Play står ju bildvisningen visandes den bild som är markerad i filmstripen, normalt alltid den första bilden. Det betyder att om jag vill göra en bildvisning inför publik kommer publiken se första bilden i filmstripen när dom bänkar sig, inte introbilden. Introbilden gör jag ju just för att ha en första bild med namn och fotograf innan jag kommer till de bilder mitt program ska visa. Det är här Scott Kelby säger att man kan köra igång bildvisningen innan publiken kommit, dvs starta Play, och direkt introbilden visas pausa med mellanslags-tangenten. Det betyder att det är introbilden som visas i fullskärm när publiken kommer.Sen startar man igen med mellanslagstangenten när publiken är på plats.
Om nu jag startar Play så pausar inte bildvisningen när jag trycker på mellanslagstangenten, däremot kommer det ett paustecken (dom vanliga två strecken) nere i vänstar hörnet, och klickar jag på det går LR ur bildvisningsläget och ställer sig i "vänteläge" med första markerade bilden, alltså inte introbilden. Jag lyckas helt enkelt aldrig pausa bildspelet i Play-läge (visningsläge, dvs fullskärm) stående på introbilden.

Det andra problemet är egentligen uppladdning av min 1080 mp4-fil till Facebook. När jag exporterar bildvisningsprogrammet som 1080 får jag en fil på 265 MB, och när jag kör den på hemmaskärmen fungerar det perfekt, full skärpa vid fullskärm. Eftersom det är en bildserie som jag vill ladda upp på Facebook vill jag att den ska kunna visas i fullskärm också på Facebook. Har jag förstått rätt ska man kunna ladda upp filer upp till 1024 MB på Facebook. FB ska också acceptera mp4-format, så jag vet inte varför detta inte funkar för mig. Jag fattar dock att jag inte kan få full skärpa vid fullskärm med mindre filstorlek - vilket jag trodde när jag först ställde den här frågan här i Forumet.
 
Tack Björn!

Jag är med på allt du skriver.

För mig är det dock så att så fort jag trycker på Play och ser Intro-bilden så trycker jag på mellanslagstangenten. Då visas || i bildens vänstra nederkant i ett par sekunder. Sedan släcks strecken ned och introbilden förblir fryst på skärmen.

Menar du att för dig så fortsätter bilderna att växla, trots att du tryckt mellanslag och pause symbolerna visats?

OBS! Du skall INTE klicka på symbolen när den visas.

Beträffande Facebook så passar jag - gillar inte eländet! :)
 
Tack Björn!

Jag är med på allt du skriver.

För mig är det dock så att så fort jag trycker på Play och ser Intro-bilden så trycker jag på mellanslagstangenten. Då visas || i bildens vänstra nederkant i ett par sekunder. Sedan släcks strecken ned och introbilden förblir fryst på skärmen.

Menar du att för dig så fortsätter bilderna att växla, trots att du tryckt mellanslag och pause symbolerna visats?

OBS! Du skall INTE klicka på symbolen när den visas.

Beträffande Facebook så passar jag - gillar inte eländet! :)

Hej igen Anders
Har just varit inne och kollat och - nästan så jag skäms lite - det funkar ju för mig också! Jag har haft lite för bråttom, när jag har tryckt på mellanslagstagenten har musiken som jag valt till bildvisningen och som startar automatiskt när jag trycker på Play fortsatt, alltså har jag trott att bildvisningsprogrammet fortsatt. Det gör det inte, det stannar på introbilden precis som tänkt! När jag hört att musiken fortsatte tog jag för givet att hela bildvisningsprogrammet och gick ur innan jag hann konstatera att bildvisningen stod still på introbilden. Man lär så länge man lever.

Tackar för hjälpen, hade inte du svarat hade jag nog inte provat igen :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.