Annons

Bildspel/hemsida fungerar inte med Internet Explorer..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Får inte bildspel att fungera med Internet Explorer!
Jag har i princip byggt klart min nya hemsida, vilken fungerar fint i Opera, Firefox och Chrome..men det lilla bildspelet på välkomstsidan fungerar inte med webbläsaren Internet Explorer. Hela välkomstsidan hackar/blinkar. Vad är felet?

Har försökt att installera Adobe Flash för Explorer, men fastnar i "hämtnings-fönstret". När jag klickar på den nedladdade länken får jag följande meddelande: "Inget program har angivits för denna filändelse". Hur kommer jag till rätta med problemet så att bildspelet rullar på även i Explorer?

Den tillfälliga adressen till hemsidan är förövrigt www.jonasperssonphotography.portfoliobox.se ifall någon vill testa/kolla in den. Har bara lagt upp några enstaka bilder för att man ska få en känsla av hur sajten kan komma att se ut när den är helt färdig.
 
Fungerar bra med IE11 i Windows 8.1. Får du väl igång Flash gissar jag att problemet är löst :)
 
Den fungerar i IE9 här på jobbet i alla fall.

Ok, det låter bra!

Men det måste ha med enbart flash att göra för min del då antar jag. Jag har det inte installerat för Explorer på min dator nämligen eftersom installationen misslyckades. Känns som ett lättåtgärdatproblem i grunden, men svårt när man inte vet hur man ska gå vidare.. ;-)
 
Testade att ladda ner och installera Javascript. Hemsidan/Portfoliosidan hackar tyvärr fortfarande. Känns som att det är Flash det hänger på..eller!?
 
Missade det - läste bara att Flashinstallationen strulade ;)

I så fall har inte Flash med saken att göra. Vilken version av IE använder du?

Har en äldre version: 8.0.6 och använder mig fortfarande av XP..

Kan tillägga att en kusin inte kom in alls på hemsidan med Internet Explorer på hennes jobb. Däremot fungerade det fint med Chrome när hon testade det.
 
Då tror jag du kan glömma denna funktion. Misstänker att det är html5 inblandat och där är stödet obefintligt i IE8.

Kan tillägga att det är ca 3% av användarna som har den versionen, så de kan väl få skylla sig själva. Hoppsan, det gäller ju dig också...
 
Kan tillägga att det är ca 3% av användarna som har den versionen, så de kan väl få skylla sig själva. Hoppsan, det gäller ju dig också...

Nja, det är nog fler som har den, men färre som använder den. Det går nämligen inte att installera någon nyare version i XP, men XP är ju fortfarande ganska vanligt. Snart upphör dock supporten om man inte är beredd att betala hutlösa summor. Jag har en burk som jag måste byta ut, men den har ändå ett havererat batteri... Sedan är det en till som jag förväntas sköta och den lär få bytas den också. I båda fallen handlar det om datorer som levererades med Vista med nedgraderingsrätt - som utnyttjades...

F ö så fungerar bildspelet i IE 8 för mig, men det blir ingen övergång mellan bilderna, utan de byts rätt av.
 
Kan tillägga att det är ca 3% av användarna som har den versionen, så de kan väl få skylla sig själva. Hoppsan, det gäller ju dig också...

Precis, så är det gammal version av Explorer som är problemet så är det inget större problem i verkliga livet.. :)

Jag använder själv aldrig Internet Explorer utan Opera. Men eftersom det inte fungerade med IE för kusinen var jag tvungen att kolla om det fungerade för mig med det IE som jag råkade ha installerat på min burk. Finemang att det hela verkar fungera för er med uppdaterad mjukvara i alla fall! :)
 
I båda fallen handlar det om datorer som levererades med Vista med nedgraderingsrätt - som utnyttjades...

F ö så fungerar bildspelet i IE 8 för mig, men det blir ingen övergång mellan bilderna, utan de byts rätt av.

Hade också Vista från början som nedgraderade till XP. Tyvärr missade jag att det inte skulle gå att installera drivrutiner för ljudkortet när XP används ihop med HP-datorn. Så jag har inte haft ljud i denna burken på typ två år. Känns som det börjar bli dags att förnya sig på datorfronten av flera skäl - inte minst för att kunna börja använda Lightroom..

Bildspelet har kanske ingen supersnygg övergång just nu. Blinkar nog mer till lite sakta än att det är en väldigt mjuk övergång där bilderna "går in i varandra".
 
Hur tycker ni upplägget för hemsidan/portfolion annars fungerar?

Jag ville ha en avskalad och enkel sajt med få rubriker. Tanken var/är också att man lätt och snabbt ska kunna öppna upp och titta på bilder utan att först behöva plöja igenom en mängd olika kategorier/underrubriker.

Två saker som kanske inte är så självklara är hur man kommer tillbaka till bildspelet om man en gång har tagit sig in i undermenyerna samt hur man bläddrar mellan olika bilder.

Jag har valt att inte ha någon "hemknapp" eftersom jag inte gärna vill ha fler än fyra st menyrubriker. Dock kommer man "hem" genom att klicka på "Jonas Persson Photography". Förstår man det som förstagångsbesökare?

Förstår man att man kan bläddra mellan bilder genom att klicka i höger respektive vänster del av en bild för att gå framåt respektive bakåt? Alternativt att använda tangentbordets bakåt-framåt-pilar? Kanske måste vara tydligare med dessa två saker, eller?

Sedan bör man eventuellt profilera sig bättre och inte blanda reportagebilder med landskap och "single images". I både svartvitt och färg dessutom. Men det spelar kanske inte någon som helst roll även om ens tanke är att försöka sälja in ett och annat reportage här framöver..?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.