Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildsorteringsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Lite konstig rubrik, men jag vet inte vad programmets genre heter som jag letar efter.

Jag vill ha ett program som kan visa mina bilder som thumbnails och det ska även gå att skriva information om dem tex framkallning. Det skulle vara bra om man kan se informationen samtidigt som bilderna.

Det behöver inte vara freeware utan just nu vet jag inte ett enda program som kan det här lilla som jag vill.

/ Marcus

Här kommer Några blandade exempel för att hjälpa dig i vidare sökningar. Det skiljer rätt mycket i nivå mellan dessa, ungefär men inte precis uppifrån och ner:

Fotostation
Extensis Portfolio
Photoshop Album
Thumbsplus
Acdsee

En sak som ofta glöms bort men som jag tycker är jätteviktigt i valet är hur data lagras. Det får inte vara omöjligt att i framtiden byta katalogiseringsmetod om man vill. Fotostation lagrar informationen på ett standardiserat sätt i bildfilerna. Det tycker jag är det bästa sättet. Thumbsplus kan exportera informationen till en accessdatabas. Det är bra. Photoshop Album har ett slutet lagringsformat vilket diskvalificerar det helt för mig. Portfolio och Acdsee har jag ingen koll på alls.

Portfolio

Hej!
Jag använder Extensis Portfolio och det fungerar bra för mina behov.
EXIF information och egna nyckelord.
3st. olika visningsalternativ, bl.a. att kunna visa informationen samtidigt med bilden.
Det går även att lägga till olika beskrivningar av bilden.
Bra sökfunktion.
Ladda ned provprogram från Extensis hemsida.

Christer

Testade Fotostation för ett tag sedan men infon i bildfilerna försvann så fort man gjorde något i Photoshop, mao ej kompatibla. Är detta löst numera?

mganga skrev:
Testade Fotostation för ett tag sedan men infon i bildfilerna försvann så fort man gjorde något i Photoshop, mao ej kompatibla. Är detta löst numera?
Såvitt jag har förstått så skall version 4.5 ha löst problemen och funka med både Photoshop 6 och 7.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar