** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bildsortering

Produkter
(logga in för att koppla)

Scondia

Avslutat medlemskap
Hej

Jag undrar om jag skulle kunna få några goda råd här. Har sökt runt på forumet, men inte riktigt hittat det jag söker.

Jag har ca 30.000 bilder på en extern disk, sorterade och kategoriserade i en massa kategorier och underkategorier i ACDSEE. Nu håller jag på att konvertera från PC till Mac och behöver byta bildsorteringsprogram. Jag har testat både Aperture och Lightroom, och även ACDSEE för Mac, men känner mig inte nöjd med något av dessa program. ACDSEE kraschar och krånglar alltsomoftast. Det gjorde det även på min PC. Aperture är ju väldigt snyggt och rent, men varken där eller i LR tycks det gå att skapa en trädstruktur med underkategorier som det gör i ACDSEE.

Jag känner inte att jag har så stort behov av bildredigeringsfunktioner, då jag föredrar att göra detta i Photoshop. Det jag behöver är en bilddatabas där det är lätt att söka och hitta. Och att samma bild ska kunna ingå i flera kategorier är viktigt. I Aperture skapar man ju projekt, och i LR heter det katalog, och sedan är det ytterligare en nivå om jag förstått saken rätt. Jag tycker det är för lite. Skulle vilja ha alla bilder i samma projekt/katalog/mapp och sedan kunna skapa obegränsat antal underkategorier, som i sin tur kan ha underkategorier osv.

Någon som har något bra tips så vore jag jättetacksam.

/K

Hej

Jag undrar om jag skulle kunna få några goda råd här. Har sökt runt på forumet, men inte riktigt hittat det jag söker.

Jag har ca 30.000 bilder på en extern disk, sorterade och kategoriserade i en massa kategorier och underkategorier i ACDSEE. Nu håller jag på att konvertera från PC till Mac och behöver byta bildsorteringsprogram. Jag har testat både Aperture och Lightroom, och även ACDSEE för Mac, men känner mig inte nöjd med något av dessa program. ACDSEE kraschar och krånglar alltsomoftast. Det gjorde det även på min PC. Aperture är ju väldigt snyggt och rent, men varken där eller i LR tycks det gå att skapa en trädstruktur med underkategorier som det gör i ACDSEE.

Jag känner inte att jag har så stort behov av bildredigeringsfunktioner, då jag föredrar att göra detta i Photoshop. Det jag behöver är en bilddatabas där det är lätt att söka och hitta. Och att samma bild ska kunna ingå i flera kategorier är viktigt. I Aperture skapar man ju projekt, och i LR heter det katalog, och sedan är det ytterligare en nivå om jag förstått saken rätt. Jag tycker det är för lite. Skulle vilja ha alla bilder i samma projekt/katalog/mapp och sedan kunna skapa obegränsat antal underkategorier, som i sin tur kan ha underkategorier osv.

Någon som har något bra tips så vore jag jättetacksam.

/K

Är det inte så att du använder LR fel? Du kan inte skapa trädstrukturer av de fysiska filerna hur som helst. Du kan göra det med taggarna och det är ju där det räknas eller?

Jag skapar en struktur för de fysiska filerna

Lokal drive: nyimporterat
Nätverksdrive: en katalog per datum

Alla filerna har sedan ett gäng taggar plats t.ex.
plats/stockholm/Vällingby/centrum
typ/porträtt
person/släkt/stockholm/hanna

Taggarna har som du ser betydligt mer komplex struktur.

...men hur...?

inte alls omöjligt att jag har fattat fel.....men som jag förstått det så skapar man först en katalog och sedan kan man skapa collections. Men sedan är det stopp. Då är det nyckelord som gäller.

Och jag vill inte ha de fysiska filerna i en trädstruktur. De ligger i en enda hög på disken. Jag skulle vilja ha trädstrukuren i programmet. Det går alltså att göra i ACDSEE, men det kanske är så att Aperture och LR funkar på ett annat sätt. Och att jag måste tänka om.

inte alls omöjligt att jag har fattat fel.....men som jag förstått det så skapar man först en katalog och sedan kan man skapa collections. Men sedan är det stopp. Då är det nyckelord som gäller.

Och jag vill inte ha de fysiska filerna i en trädstruktur. De ligger i en enda hög på disken. Jag skulle vilja ha trädstrukuren i programmet. Det går alltså att göra i ACDSEE, men det kanske är så att Aperture och LR funkar på ett annat sätt. Och att jag måste tänka om.

Jag moddade mitt inlägg medan du skrev :)

Jag använder i princip uteslutande nyckelort som jag har i en påhittad struktur .

OK, kanske är den väg man måste ta då. Men funktionen collections känns lite överflödig, eller?

Collections är ett sätt att gruppera bilder. Antingen helt manuellt (vanliga collections) eller automatiskt (smart collections).

Med vanliga manuella collections kan man helt enkelt dra bilder till den collection man vill ha dem. De ligger fortfarande lagrade i den mapp/folder där de finns, men de kan finnas i många olika collections. Ett sätt att snabbt gruppera bilder helt enkelt.

Med smart collections så skapas de som sagt automatiskt, baserat på regler eller "formler". Du kan t.ex. skapa en collection med reglerna:
- är tagen i juni eller juli, oavsett år
- innehåller nyckelorden blomma och Sverige
- har slutartid på 1/500 sekund
- är beskuren

Så fort en ny bild matchar reglerna så hamnar den automatiskt i denna collection.

""Apple har inte stöd för kataloger. Konstigt men sant."

Nu vet jag inte riktigt vad du menar, men LR's kataloger stöds naturligtvis även i Mac. Att skapa en katalog (mapp/folder) kan man förstås också göra i Mac. Vad menar du med katalog?

collections vs nyckelord

men om jag sätter nyckelorden juni juli på alla bilder tagna då, så blir det väl samma resultat? Behöver man verkligen collections?

Och det här med kataloger - det är väl att det inte går att skapa underkataloger i flera led så att man får en trädstruktur.

Collections är ett sätt att gruppera bilder. Antingen helt manuellt (vanliga collections) eller automatiskt (smart collections).

Med vanliga manuella collections kan man helt enkelt dra bilder till den collection man vill ha dem. De ligger fortfarande lagrade i den mapp/folder där de finns, men de kan finnas i många olika collections. Ett sätt att snabbt gruppera bilder helt enkelt.

Med smart collections så skapas de som sagt automatiskt, baserat på regler eller "formler". Du kan t.ex. skapa en collection med reglerna:
- är tagen i juni eller juli, oavsett år
- innehåller nyckelorden blomma och Sverige
- har slutartid på 1/500 sekund
- är beskuren

Så fort en ny bild matchar reglerna så hamnar den automatiskt i denna collection.

""Apple har inte stöd för kataloger. Konstigt men sant."

Nu vet jag inte riktigt vad du menar, men LR's kataloger stöds naturligtvis även i Mac. Att skapa en katalog (mapp/folder) kan man förstås också göra i Mac. Vad menar du med katalog?

Har du försökt sortera bilder eller musik i kataloger på en iPad nån gång?

men om jag sätter nyckelorden juni juli på alla bilder tagna då, så blir det väl samma resultat? Behöver man verkligen collections?

Och det här med kataloger - det är väl att det inte går att skapa underkataloger i flera led så att man får en trädstruktur.

Collections och nyckelord behöver inte utesluta varandra. Det kan finnas skäl att använda båda.

När det gäller kataloger så kan du mycket väl skapa trädstrukturer i Lightroom. Du kan göra det i själva filsystemet. Dessutom kan du förstås göra det i collections, det går att skapa träd av collections.

Jag tror du behöver lägga lite mer tid på att förstå hur Lightroom jobbar innan du ger dig på nya verktyg.

Jag använder ganska mycket keywords (nyckelord) för att hantera och hitta mina bilder i Lightroom. Men till viss del även collections (samlingar) för att skapa tillfälliga grupper. Senast härom veckan när jag skulle välja ut lite bilder för att skriva ut som julkort. Då kändes det enklare att bara skapa en collection kallad "jul2011" och sätta den som "target collection" (d.v.s. den collection som bilder hamnar i när jag trycker på tangent B). Sen gick jag igenom diverse bilder och när jag tyckte jag hittade en kandidat till julkort så tryckte jag bara på B och så hamnade den bilden i julkortssamlingen. Visst hade jag kunnat göra det med ett keyword istället, men en samling känns enklare vid denna typ av tillfälliga urval.

Vad gäller katalogträd/hierarkier/strukturer: LR har inga egna mappstrukturer utan använder operativsystemet. Och där kan man naturligtvis skapa mappar i mappar i mappar, oavsett om man använder Mac eller Windows.

Och det där med att sortera bilder och musik i iPad, MP3-spelare och liknande kan ju ibland vara ett problem. Det beror (väl?) på att dessa typer av enheter inte bryr sig om mappstrukturer, utan de tittar på filernas inbyggda taggar istället, t.ex. artist, genre, låttitel och liknande.

Jag använder också mycket kewords - eller försöker i alla fall lägga ut mycket keywords på mina bilder. I första hand använder jag beskrivande ord om själva motivet. T ex "Bil", "Ölglas", "Nisse". Ibland använder jag också ord som "snabb", "fullt", "arg", "springer" osv.

Samlingar kan vara av typen "Semesterresor" där jag har undersamlingar som "Spanien hösten 2009" osv.

Dessutom har jag smart collections typ "Mina bästa familjebilder" där jag inkluderar alla som har 4 eller 5 stjärnor och någon av nyckelorden "Nisse", "Kalle" eller "Lisa".

Jag tycker Lightroom ger god flexibilitet och gör det enkelt att hitta bland bilderna.

Tack för era synpunkter. Jag kommer att köra Aperture och LR parallellt ett tag tror jag, så får jag se vilken som vinner. Men jag inser att jag måste tänka om lite i förhållande till hur jag tänkt tidigare med ACDSEE.

Collections och nyckelord behöver inte utesluta varandra. Det kan finnas skäl att använda båda.

När det gäller kataloger så kan du mycket väl skapa trädstrukturer i Lightroom. Du kan göra det i själva filsystemet. Dessutom kan du förstås göra det i collections, det går att skapa träd av collections.

Jag tror du behöver lägga lite mer tid på att förstå hur Lightroom jobbar innan du ger dig på nya verktyg.

Ja, nu är det ju så att både LR och Aperture ÄR nya verktyg för mig. Så även Mac. Det var liksom därför jag ställde frågan här.

Ja, nu är det ju så att både LR och Aperture ÄR nya verktyg för mig. Så även Mac. Det var liksom därför jag ställde frågan här.

Och det var därför jag svarade att Lightroom kan göra precis det du säger att du vill göra om du bara ger dig tid att förstå hur programmet fungerar.

Det var inte menat som någon kritik mot dig - bara ett konkret råd.

En "katalog" i Lightroom har _inget_ att göra med en "katalog" på en hårddisk.
En katalog i LR är en databas över metadata.

Om man vill använda LR fullt ut så måste man sluta tänka i filstrukturer/mappstrukturer. Man måste sluta utgå ifrån att en "katalog" i LR är samma sak som en katalog på filsystemet bara för att de råkar heta samma sak. (Är telefonkatalogen och ELLOS-katalogen samma sak så att säga?)

Collections är (särskilt i sin smart-collection form) ett skitsmidigt verktyg. Som tidigare påpekats kan man bygga upp komplexa frågor. Man kan också länka collections till exporter, så med ett musklick uppdaterar jag mina olika externa portfolios, oavsett var bilderna finns rent fysiskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar