Annons

Bildskärmstips för en dummie :-)

Produkter
(logga in för att koppla)

Beefcake

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Tänkte be om expertråd inför ett skärmbyte till datorn då den gamla gett upp. Tidigare skärmen var en Hp w2207h, och alltså ingen dedikerad skärm för bildbehandling.

Har nu två vägval, antingen att som den glada amatör jag är fördjupa mig i/lära mig färghantering, eller att nöja mig med en billig allt i allo skärm.

Har kikat på två skärmar från eizo: FLEXSCAN S2243WE och ColorEdge CG223W...

Någon som har någon erfarenhet av dessa? Hur stor skillnad är det mellan dem, och vad rekomenderar ni inför detta val? Och hur stor är skillnaden från min gamla skärm?

Är kalibrering och inställningar av dessa skärmar något som kräver stor kunskap från början, eller skärm man kan växa in i?

Tacksam för svar och tips :)
 
Jag köpte en CG222WK för 1½ år sedan och kunde inte vara mer nöjd. Just den modellen tycks ha utgått, men 223:an verkar vara närmast identisk prestandamässigt. Hur Flexscan-modellen står sig mot den får jag lämna osagt, men hårdvarukalibreringen på ColorEdge-modellen är busenkel. Inget fibblande med inställningar på skärmen, bara att ange vilka värden man vill ha och så ställer Eizos kalibreringsprogram in skärmen direkt.
Det sved rätt hårt i plånboken när jag köpte skärmen, men så här efteråt kan jag bara konstatera att det var väl spenderade pengar och det känns skönt att slippa otrevliga överraskningar när bilder från Crimson droppar ned i brevlådan!
 
Har nu två vägval, antingen att som den glada amatör jag är fördjupa mig i/lära mig färghantering, eller att nöja mig med en billig allt i allo skärm.

Jag skulle snarare uttrycka det att du (utifrån dina alternativ nedan) väljer mellan en prisvärd allt-i-allo-skärm och en lite mer påkostad proffs- och allt-i-allo-skärm.

Har kikat på två skärmar från eizo: FLEXSCAN S2243WE och ColorEdge CG223W...

Någon som har någon erfarenhet av dessa? Hur stor skillnad är det mellan dem, och vad rekomenderar ni inför detta val? Och hur stor är skillnaden från min gamla skärm?

Den största skillnaden mot din gamla skärm att bägge de här har en bra lcd-panel byggd med så kallad pva-teknik (medan din gamla hade en billigare panel byggd på tn-teknik). Med en sådan förändras färgerna inte alls lika mycket beroende på vilken vinkel du tittar på skärmen. Sedan finns det en rad andra mindre uppenbara skillnader som att de bägge Eizo-skärmarna är jämnare belysta, de har jämnare egenskaper genom gråskalan, de har mer påkostad och avancerad styrelektronik som bland annat ger dig mer omfattande inställningar för vitbalans, gamma och så vidare.

Kort sagt, bägge är bättre :)

Skillnaden mellan dem är att CG-varianten har mer påkostad styrelektronik där du bland mycket annat kan köra automatiserad kalibrering ("hårdvarukalibrering"), dvs att du låter en kalibrator mäta upp skärmen och via ett program i datorn kalibrera din skärm både exakt och snabbt. Med S-varianten mäter du med kalibratorn och kalibrerar sedan manuellt vilket tar lite längre tid och inte blir lika exakt.

Det som talar för S-varianten är att den har 1920x1200 bildpunkter medan CG-varianten "bara" har 1680x1050 (samma bildstorlek som din gamla skärm).

Eizos egna beskrivningar av skärmarna säger en hel del vem de byggt dem för:

Om S2243WE:
"Bredbildsskärm med DisplayPort perfekt för foto, bank & finans och kontorsapplikationer."

Om CG223W:
"CG223W är idealisk för pre-press, digitalfotografi och tv-produktion."

Extremt kort version: Bägge är bra skärmar för det du vill göra, CG-skärmen är lite mer påkostad med lite mer avancerade finesser som du får fundera på om du behöver.

Är kalibrering och inställningar av dessa skärmar något som kräver stor kunskap från början, eller skärm man kan växa in i?

Oavsett vilken skärm du har - även en sådan som din gamla - så är det bra att läsa in sig lite på det här med färger, skärmar, kalibrering och den djungel av kunskaper de sakerna utgör.

Om du bara kopplar in skärmen och kör den som den är spelar det ingen direkt roll vilken av dem du väljer. En stor poäng med den dyrare CG-skärmen är att den är så mycket enklare att få exakt som man vill ha den - men utan en kalibrator faller den skillnaden.
 
Tack till er bägge för snabba och bra tips :)

Får helt enkelt fundera lite på hur mycket jag kommer att kunna utnyttja den dyrare skärmens potential...

Svårt det här...Men stor tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.