Annons

Bildskärmsproblem!

Produkter
(logga in för att koppla)

onosoul

Medlem
Jag har just köpt en beg. 21" skärm.
En Sony GDM-f500. Skärmen i sig är rankad som
en av de bästa (nypris 18 lakan)(!) för bildhantering osv.

Men, jag har uptäckt att bilden inte riktigt stämmer. Ni vet hur asfalten verkar avge ånga på
sommaren? Ungefär den effekten får texten när man kollar nära (olika mycket runt om på bildytan)

Kan man ställa in det?

Ett annat problem ( ett fånigt exempel till)

Säg att jag ritar en svart, rät linje i Photoshop.
Då ser det ut som en tunn (ca 1 pixel) röd linje lägger sig ovanpå och en blå linje under den svarta.

Vad ska jag göra? Ska jag lämna tillbaka den?
Jag fick den ju för 3500 så jag vet inte riktigt vad man kan kräva av den.
Men som sagt, har du liknande erfarenheter, så skriv det här eller skicka ett mail: [email protected]

Är det likadant vid alla upplösningar? Det kan ju vara så att ditt grafikkort inte orkar med just den kombination av upplösning, färgdjup och svepfrekvens du har inställt. Det kan ge såna symptom. Det kan å andra sidan även en skadad skärm göra, men det är ju värt ett försök att ratta lite.

Jag skulle gissa att skärmen kan vara defekt eller inte intrimmad. En Trinitronskärm har tre "ljuskanoner" Blå Röd och Grön. Det verkar som om de inte centrerar på samma ställe. Jag tror att det kallas konvergens, Fråga någon handlare om det går att justera.

snacka med lokala tv-reparatören!

Om du skall pilla själv så förmodar jag att du fixat liknande fel tidigare på någon tv-apparat. Har du inte det så tag kontakt med den lokale tv-reparatören och hör med honom. Att gå till någon datorhandlare tror jag inte är särskilt lönt. Fast det kan ju finnas en och annan dylik som är haj på bildskärmar och tv-apparater. Har du tur är det en smal sak att fixa.

På många fina/dyra skärmar kan man trimma sådana saker i "standard-menyn".

Skulle inte förvåna mig om du kan det på din skärm.

Niclas.

Jag har haft liknande fenomen med skärmar kopplade till vissa datorer/grafikkort.

Prova den med ett par andra datorer innan du bestämmer dig för om den är trasig eller inte.

Kolla också magnetfält i närheten, till exempel kan högtalare som står nära skärmen orsaka något som liknar den sortens "ånga" du beskriver.

Jag ringde till Sony support. Killen där tyckte at jag skulle lämmna tillbaka skärmen, han sa att denna skärm hade haft problem med just dessa faktorer. Bra att dom erkände det!
Så jag var och lämnade tillbaka den.

Frågan är nu vilken skärm jag ska köpa.

Jag vill ha en 19", flat (inte tunn)
och med hög punkttäthet.Hög skärpa
är också ett krav

Är det någon som kan rekomendera någon?
Prisklass 3500 - 4500 kr (inkl moms)

Tacksam för tips!

// Ola

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar