Annons

Bildskärmsinställning

Produkter
(logga in för att koppla)

JDH

Guest
Hej allesammans!
Hur vet vi att ljusstyrkan och kontrasten är rätt inställd på våra bildskärmar? Under den tid som jag har varit medlem här på Fotosidan har jag märkt att det ibland anmärks på bildernas ljusstyrka, oftast handlar det då om att ljuset är för hårt. Det kan väll inte alltid vara så att bilden är felexponerad, det kan väll också vara så att våra bildskärmar är olika inställda? Dom bilder som ser ut att vara rätt exponerade på en bildskärm kanske istället ser felexponerade ut på en annan, beroende på hur bildskärmens ljusstyrka och kontrast är inställd. Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar? Kan man kalibrera sin bildskärm och i sådant fall hur? Är det någon som har en lösning på mitt lilla problem?

Mvh Jens Holmström

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR.

Jo, du har rätt. Alla medlemmar borde ju egentligen ha någon slags gemensam skärminställning. Det bästa vore om det fanns en enkel kalibreringsrutin tillgänglig på fotosidan. Vet någon var man hittar en sån?
Mvh/Acke:)

Hmmm... Jag föredrar att kalibrera mitt flöde efter utskrifterna men jag håller nog i princip med. Skulle man inte kunna ha en 10-stegs-gråskala någonstans? Då har man i alla fall en gemensam referens att diskutera utifrån även om alla kanske inte är beredda att ställa sina system efter den.

Ja just det! Där har vi ju en gråskala, precis som Jim nämnde, även om denna är en 20-stegs. Ska man nu alltså kunna se skillnad på alla 20 fälten? För jag kan nu endast se skillnad på dom 17 ljusaste. Dom 3 mörkaste är alla lika mörka. Då måste jag alltså öka ljusstyrkan på min bildskärm!

Har nu testat att öka ljuset. Jag konstaterar att jag måste ha fullt ljus för att kunna se alla fälten. Det tycker jag verkar vara lite väl hårt ljus! Men jag vet då inte?

Har ni inställt så att ni kan se alla fälten?

Jens.

Med mycket god vilja kan jag se alla fälten, även om de två mörkaste är väldigt mörka båda två. Jag vet inte om skalan är speciellt bra, men det är i alla fall vad jag använder hemma (och på jobbet). Jag tror att jag fick den av någon fototok på photonet.com.

/Anders

Japp, den är bra!

Jag tror att jag har sett den förut. En liknande sida (ev för nedladdning oxå, så att man kan "snabbkalibrera" utan att koppla upp sig) vore bra att ha på fotosidan!

/Anders

Det var en himla bra sida!
Ja, nu är mitt problem plötsligt löst. Nu har man en nykalibrerad bildskärm. Gött göttigöttgött. Men nu skäms jag för att jag ringde till fotolabbet häromdagen och skällde ut dom för att bilderna dom skannade åt mig blev för mörka... Hihi, nej nu skämtar jag bara!

Tack så mycket för visat intresse!

Mvh jens Holmström

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar