Annons

Bildskärmar - ett kärt ämne

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars S

Aktiv medlem
Även om det finns ett antal inlägg om bildskärmar redan startar jag en ny tråd, med en nyfokusering av innehållet:

Jag har läst Mikael Pertmanns utmärkta artikel om bildskärmskalibrering (http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=2982) och letar efter en skärm, helst TFT, 17 eller 19" som kan kalibreras enligt den process han beskriver. Har sökt via bla Dustin och hittar bland enbart 19" 93 st skärmar... men lite eller ingen information om vad de egentligen kan klara av och är bra för (eller så förstår jag inte terminologin).

Har någon ett tips om en bra skärm, helst i prisklassen under eller runt 4000 kr plus moms som klarar de krav som ställs (TFT helst eller CRT)? Skall använda den för skanning och bildredigering (Photoshop) enbart, inga spel,

Tackar,
Lars S
 
Det är jättesvårt med skärmar. Tyvärr är det mycket få ställen där man kan få titta på skärmen innan köp. Det är som att köpa grisen i säcken, ingen aning om vad du kommer hem med.

Ett alternativ är väl kanske att beställa via internet och utnyttja ångerrätten om den inte är bra.
 
Jag har sneglat på TFT ganska länge nu.
Deltagit i en hel del ubildningar i färghantering och printing.

Har redan en Nec17 och en Philips 19 som sidoskärmar men de är ju rena skämtet.

Dessutom konsulterat ganska många med betydigt större erfarenhet.

Har fram till nu behållt min CRT för att det har varit för dyrt att få en bättre TFT.

Det blev en Eizo Color Edge 19 som kommer på måndag.

Dyr, men för min del får det bli i den klassen om det ska vara lönt att ta steget.
Får jag inte helt korrekt färgåtergivning och stabilitet kan det kvitta.

P.S Tack FS för tipset om Fine Print utbildningen i Kivik. Vilken Höjdare!!!!!

Jerry
 
Jerry Gladh skrev:


Det blev en Eizo Color Edge 19 som kommer på måndag.

Dyr, men för min del får det bli i den klassen om det ska vara lönt att ta steget.
Får jag inte helt korrekt färgåtergivning och stabilitet kan det kvitta.

P.S Tack FS för tipset om Fine Print utbildningen i Kivik. Vilken Höjdare!!!!!

Jerry

Eizo-skärmen har en fårgåtergivning som är jämförbar med de båsta CRT-skärmarna. Jag har testat dem parallellt med Barco-skärmar och den högre ljusstyrkan och stabilare bilden gör att jag föredrar en Eizo framför även de bästa CRT-skärmarna.

MVH/Stefan

P.S kul att du gillade kursen
 
stefohl skrev:
Eizo-skärmen har en fårgåtergivning som är jämförbar med de båsta CRT-skärmarna. Jag har testat dem parallellt med Barco-skärmar och den högre ljusstyrkan och stabilare bilden gör att jag föredrar en Eizo framför även de bästa CRT-skärmarna.

MVH/Stefan

P.S kul att du gillade kursen

Kursen var alldeles förträfflig både på det ena och andra "sättet".

Nu har jag dessutom skärmen igång.
I med CD:n och på med EyeOne och man har en färdigkalibrerad skärm i ett nafs.

Dessutom passade det perfekt med dina PS kartor för Svart o vitpunktskontroll.
Klart läsbart 254x3 på vitpunkt.
Dock först läsbart vid 6,6,6 i det svarta men det lär väl vara acceptabelt.

Jerry
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.