ANNONS
Annons

Bildredigering - var börjar man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Jag ska köpa en systemkakmera och tänkte börja fotografera lite mer seriöst (men bara för skojs skull) och undrar vad man behöver för program för bildredigering. Egentligen är jag ointresserad av den biten och ser gärna att bilden är färdig redan i kameran, men inser att det kan bli svårt att helt undvika efterbehandlingsbiten och tänkte därför lära mig grunderna. I bästa fall kommer jag att tycka att det är roligt också.

Jag rotade fram en fortfarande inplastad "Adobe Photoshop elements 3.0", som kom på köpet med datorn för massor av år sedan. Jag gissar att det inte är det senaste... Photoshop är annars den enda klocka som ringer för mig i sammanhanget. Jag såg också att det fanns någon slags gratiskurs på Moderskeppet.se.

Frågor:
1. Vilket program ska man ha? Photoshop eller annat? Är det dyrt? Finns det gratisprogram?
- jag ser gärna att det är ett användarvänligt och intuitivt program

2. Hur lär man sig enklast att redigera bilder? Moderskeppet (endast Photoshop?). Eller finns det begripliga instruktioner med programmen/på nätet?

Har jag ens postat i rätt forum?

En knuff i rätt riktning mottages tacksamt!

Mvh,
Kalle

Rätt forum, inget snack om den saken!

Jag tycker att du börjar i litet fel ände. Redigering bör komma ur behov, inte därför att alla pratar om att fotshoppa. Sprätta plasten av skivan du har och lek litet, om du har lust, annars kan du vänta tills du upptäcker vad du behöver. För många tror jag att PS Elements duger fint. Annars kan jag rekommendera Gimp, som är gratis, men har en avsevärt högre lärtröskel.

Vill du verkligen ha bekvämt, kan Googles Picasa duga!

Men du kanske inte behöver något alls!

Per

Gimp har fördelen att det är gratis och tämligen kraftfullt (antagligen fler funktioner än Photoshop Elements 3). Ett program att växa med.

De flesta guider och tips på internet och i tidningar gäller photoshop men med lite letande i menyerna går det mesta att applicera på gimp.

Du efterfrågar ju inte mängder av funktioner och då kan photoshop och gimp bli lite övermäktig i början tänker jag mig. Picasa kan vara ett alternativ för det allra enklaste men om du efter ett tag vill lära dig mer blir det begränsande.

Angående vilka verktyg som kan vara bra att kunna redan från början tycker jag att du ska sätta dig in i beskäringsverktyget och brightness/contrast. De är enkls att handskas med och gör stor skillnad för dina bilder.

Nästa steg kan vara att kolla in saturation, och läsa på om unsharp mask och kanske hur lager fungerar.
De flesta verktygen jag nämnt finns i någon form i alla bildbehandlingsprogram.

Hoppas att du kommer tycka att redigeringen är lika rolig som fotograferandet!

Jag kan verkligen rekommendera att du går igenom några av gratiskurserna på http://moderskeppet.se/ eller http://bildbehandla.se/ där det finns massor av kunskap att hämta både som web-tv och textguider. Moderskeppet,se handlar om "Stora" Photoshop CS4 och bildbehandla.se ger samma sak fast i lite mindre omfattning för dom som kör med Photoshop Elements. Man lär sig massor och sedan kan du ju ta ställning till om du vill satsa på dessa program eller andra. (Tips inför inköp- adobe ger bra studentrabatter om du eller någon i din familj studerar)
Hoppas mitt inlägg kan vara till någon nytta!
/ Annelie

Hoppas mitt inlägg kan vara till någon nytta!

Det tror jag.

Jag måste ge en eloge till någon som har 99 publicerade bilder och ett diskussionsinlägg sedan aug 2007! Det litet tragiska omvända förhållandet är mycket vanligare. Mycket snack och litet verkstad, typ. Du är en bra påminnelse om varför vi är här...

Per, med alldeles för många inlägg och alldeles för få bilder.

Det tror jag.

Jag måste ge en eloge till någon som har 99 publicerade bilder och ett diskussionsinlägg sedan aug 2007! Det litet tragiska omvända förhållandet är mycket vanligare. Mycket snack och litet verkstad, typ. Du är en bra påminnelse om varför vi är här...

Per, med alldeles för många inlägg och alldeles för få bilder.

Till Per!
Ja vet inte om du är ironisk eller ej.Om du är det så känns tdet råkigt att du känner behov av att mästra mig och sätta mig på plats för att jag tagit upp plats på fel sätt. Om jag missuppfattat det så ber jag om ursäkt.
Varför är vi här? Ja är det något som skall mätas i antal inlägg kontra uppladdade bilder? Det hade jag ingen aning om. Jag har sett fotosidan som en sida där jag i första hand har fått lära mig massor genom att ta del av andras kommentare och själv kommentera andras bilder. Jag lär mig även genom att läsa råd i forumen. Det är första gången jag faktiskt kände att jag hade något att komma med till någon annan så därför skrev jag mitt svar till trådskaparen. Det var tydligen inte bra men jag hoppas att trådskaparen somställde frågan har en annan uppfattning.

Tack för alla bra svar!

Jag tycker att Picasa låter som ett vettigt alternativ för mig. Några tips om hur man enklast lär sig grunderna för Picasa? Kanske river jag även upp plasten på mitt gamla PS elements och kikar lite på bildbehandla.se, så kan jag ju jämföra.

Jag tänker mig att Photoshop har fördelen att eftersom många använder det kan man få svar på konkreta frågor om man kör fast. Men det finns väl en och annan Picasa-användare också gissar jag.

Edit: Annelie - ditt inlägg var ett mycket välkommet bidrag, och jag är övertygad om att det var så Per menade också.

Senast ändrad:
Annelie, jag uppfattade verkligen inte Pers inlägg som ironiskt, tvärt om, snarare som en självrannsakan och en uppmuntran till dig

Hälsningar
Stefan-H

Jag håller med Per. Alltså tycker du att bilden är bra redan i kameran så är den det. Om du tycker att den inte är tillräckligt färglad - ja då kan du börja läsa om hu du gör det bäst i photoshop osv. Du får ta det som det kommer. Det går inte att lära sig allt på en gång. Men du ska ju inte ändra bilden för att andra ändrar sina bilder.

Det finns ju jättemånga guider på moderskeppet och dom är ju på svenska som är bra. Men annars har Adobe själva jättebra guider och tutorials på deras hjälpsidor. Ibland kan det vara svårt att hitta dem. Men dom är verkligen hur många som helst. Ser inte så ofta tips på deras tutorials vilket är förvånande när dom är så bra. Nackdelen är väl att dom är på engelska bara, om man inte är så duktig på det.

Ni har helt rätt i att det är dumt att skapa ett behov som ev. inte finns. Å andra sidan, om jag inte testar att redigera lite så vet jag ju inte heller vad som är möjligt.

Upptäckte att det finns ytterligare ett gratisprogram, Photofiltre. Hur är det jämfört med Picasa?

Till Per!
Ja vet inte om du är ironisk eller ej.

Nej, nej! Jag menade vartenda ord jag sa! Jag tycker att det är väldigt uppfriskande med folk som du, som fotografera och visar bilder i stället för bjäbba en massa, som de flesta av oss andra!

Skriv gärna inlägg om du vill, du borde ha en massa att säga! Men bilder är viktigt, om inte viktigare.

Jag är ledsen att du missuppfattade det! Det är dock lätt hänt hänt på ett forum, men jag ber om ursäkt!

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar