Clevinger
Aktiv medlem
Jag ska köpa en systemkakmera och tänkte börja fotografera lite mer seriöst (men bara för skojs skull) och undrar vad man behöver för program för bildredigering. Egentligen är jag ointresserad av den biten och ser gärna att bilden är färdig redan i kameran, men inser att det kan bli svårt att helt undvika efterbehandlingsbiten och tänkte därför lära mig grunderna. I bästa fall kommer jag att tycka att det är roligt också.
Jag rotade fram en fortfarande inplastad "Adobe Photoshop elements 3.0", som kom på köpet med datorn för massor av år sedan. Jag gissar att det inte är det senaste... Photoshop är annars den enda klocka som ringer för mig i sammanhanget. Jag såg också att det fanns någon slags gratiskurs på Moderskeppet.se.
Frågor:
1. Vilket program ska man ha? Photoshop eller annat? Är det dyrt? Finns det gratisprogram?
- jag ser gärna att det är ett användarvänligt och intuitivt program
2. Hur lär man sig enklast att redigera bilder? Moderskeppet (endast Photoshop?). Eller finns det begripliga instruktioner med programmen/på nätet?
Har jag ens postat i rätt forum?
En knuff i rätt riktning mottages tacksamt!
Mvh,
Kalle
Jag rotade fram en fortfarande inplastad "Adobe Photoshop elements 3.0", som kom på köpet med datorn för massor av år sedan. Jag gissar att det inte är det senaste... Photoshop är annars den enda klocka som ringer för mig i sammanhanget. Jag såg också att det fanns någon slags gratiskurs på Moderskeppet.se.
Frågor:
1. Vilket program ska man ha? Photoshop eller annat? Är det dyrt? Finns det gratisprogram?
- jag ser gärna att det är ett användarvänligt och intuitivt program
2. Hur lär man sig enklast att redigera bilder? Moderskeppet (endast Photoshop?). Eller finns det begripliga instruktioner med programmen/på nätet?
Har jag ens postat i rätt forum?
En knuff i rätt riktning mottages tacksamt!
Mvh,
Kalle