Annons

BILDREDIGERING-Högdagrar- utbränt-Photoshop.

Produkter
(logga in för att koppla)

Baabwaf

Aktiv medlem
BILDREDIGERING-Högdagrar-utbränt-Photoshop.

Högdagrar-utbränt-redigering.

Är det någon som är riktigt giftig på Photoshop när det gäller en bildserie, där många av bilderna har blivit överexponerade, fått högdagrarna (reflexer från sol) utbrända.

Jag har provat att efterbelysa-->mättnad att börja med
Har även provat lägga lager och färga etc.


Inget av de olika grejerna jag ger mig på blir bra. Det syns tydligt att bilden är redigerad/efterbehandlad. Närmast kommer jag när jag efterbelyser och mättar men då blir det gärna en gulaktig/röd ton med fortfarande tydliga gränser mellan överexponerat/normal.

Det handlar om en serie med en väl solbränd kropp och en i stort sett vit kropp. Den vita/ljusa kroppen är den som blivit utbränd på alla ställen där solen reflekteras.

Allt är digitala bilder.

Det går även att skicka mail: [email protected]
 
det är roligare att få se nåt exempel. kanske en del av bilden om personerna på bilden inte vill synas offentligt.

i vanliga fall så är det så att om det är helt utfrätt så är det bara två saker att göra.
antingen konvertera till s/v, för ögat accepterar utfrätta detaljer i svart/vita bilder mycket lättare.
eller så tar du på dig konstnärshatten och målar dit detaljer ur huvudet (eftersom dom inte finns i bilden).
allt annat ser fejkat eller ljusskadat ut.

bäst är att från början exponera efter ljusdagrarna när man kör digitalt och efteråt lyfter upp det som är i skuggorna.
 
Christel Eldrim


Största problemet jag har är att det inte är jag själv som tagit just dessa bilder/serien. De kan Inte vara i sv-v utan måste vara kvar i rgb-färg + jpg.

Det jag skall göra är att försöka fixa till serien (redigera) pga att det har använts fel kamerainställningar. Jag förstår inte varför det inte är ljus taget på den ljusaste ytan. Troligtvis autoinställning och sedan bara mätning på en punkt, samma som skärpan.

Precis som du säger, så är jag rädd för att man riskerar att "få ta på sig konstnärshatten". Det blir så jäkla mycket och drygt jobb bara. (124 bilder).

Koncentrerar jag mig på en liten begränsad yta, då går det att få till ganska bra på en del bilder men när bilden är i sin helhet så syns det alldeles för tydligt att jag varit där och pimsat.

Tackar för svaret.
//Henry/Baabwaf
 
124 bilder??!
jag skulle personligen aldrig i livet tagit på mig att fixa 124 bilder som är utfrätta!
jag rekommenderar dig, för hälsans skull, att du ser till att bilderna tas om istället.
för är det verkligen mindre jobb att retuschera 124 omöjliga bilder än att göra om själva fotograferingen?
det finns gränser för hur mycket jobb man orkar lägga ner på misslyckade bilder, det är mycket bättre att göra rätt från början.
är det stora kontraster i bilden ska man helst inte köra på autoinställningar.

hoppas det löser sig på enklaste vis.
lycka till.
 
Kan bara instämma med Christel, ta om bilderna

Det ända som möjligen kan hjälpa något är att markera de utfrätta områdena, och ändrar nivåerna....

Vanligtvis kan man justera 40-50 steg utan att det märks, vilket gör att det inte fungerar på väldigt överexponerade bilder..... brukar själv markera-ludd(10-100)-nivåer(10) gör om 4-5ggr, och markera endast de fortfarande utfrätta områdena....


... men det är fortfarande allt för många bilder att justera även om det skulle lyckas....

// Anders
 
Är det så farliga överexponeringar då? Jag skulle kanske låta det va och låtsas som att det är "konstnärliga" foton, eventuellt förstärka det "konstnärliga" på nåt sätt. Fräta ur ännu mer så det blir en effekt kanske.
Sen så kan det ju vara ganska naturligt med överexponerade partier så länge de är små eller på ställen där de är förväntade, som snö el reflexer etc. Men det vore roligare om man fick se ett exempel.

Hur ser det ut om du sprayar på en jämn skär färgton från huden och använder "färg" el nåt annat av popupalternativen efter att ha tryck shift-alt-F, och så dra ner reglaget till en el två el tre procent av den urspungliga sprayen så det bara kan anas men inte synas?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.