Annons

Bildrättigheter

Produkter
(logga in för att koppla)

pahlerup

Ny medlem
Jag har börjat fotograferat mycket på sista tiden och måste få hjälp av er med några saker. Min dotter är med i en idrottsklubb och jag har där fotograferat väldigt mycket. Det är på allmän plats och det är inget fotoförbud ( ishall). Jag fick förfrågan från en reklambyrå som gärna vill använda mina bilder i en broschyr som de ska göra till idrottsklubben. Självklart fick de bilder, men jag var också noga med att tala om att jag inte har ”koll” på de regler som gäller beträffande användandet av bilder i en broschyr, utan förutsatte att reklambyrån hade det klart för sig. Jag har också muntligt talat om att alla som ska vara med i broschyren måste bli tillfrågade om det är OK.

Tyvärr visade det sig att reklambyrån inte uppfyllde mina krav, som jag tycker är mycket viktigt att ta hänsyn till. Broschyren är tryckt och utgiven, utan att ha tagit kontakt med föräldrar vars barn är med, vilket jag tycker är upprörande. När jag såg broschyren så kunde jag också konstatera att vissa bilder också var retuscherade.

Hur ska jag bete mig i framtiden ? Skulle jag varit tydligare på något sätt ? Få skriftligt från firman, eller ? Jag tycker ju att det är jättekul om människor uppskattar och vill använda mina bilder på ett positivt sätt.

Jag undrar också om jag kan ge bort/sälja bilder till privatpersoner som t.ex. föräldrar och tränare där det inte bara är deras egna barn eller de själva som är med på bilderna ? Efterfrågan är nämligen jättestor eftersom vi i idrottsklubben har haft en stor julshow med alla barn och ungdomar.

Det är faktiskt fotografens skyldighet att upprätta avtal med personerna som är med på korten innan föräljning. Du som fotograf får inte sälja kort utan medgivande från "modellerna". Huruvida köparen gör sig skyldig vet jag inte, men även dom måste väl förvissa sig om att bilderna är godkända.
Vid ALL komersiell fotografering så skall korten godkännas om jag inte har fel. Jag är inte helt säker på reglerna eftersom jag ALLTID garderar mig med ett avtal, även om jag kanske inte säljer bilderna. Men vill du vara säker så surfa runt lite här på sidan. Men jag tror att det är du som har gjort felet och är dom nitiska så kan dom säkerligen kräva dig på pengar/skadestånd

Utgivaren är ansvarig. Vad gäller identifierbara personer i reklam är det särskilda lagar som gäller. Fotografen kan sova gott. Särskilt som han informerat om vad som gäller.

pahlerup skrev:
Broschyren är tryckt och utgiven, utan att ha tagit kontakt med föräldrar vars barn är med, vilket jag tycker är upprörande. När jag såg broschyren så kunde jag också konstatera att vissa bilder också var retuscherade.

Varför är du upprörd om du inte vet vad som gäller? Du kan nog lugnt plåta vidare och fånga stämningar i kameran, Några stämningar på posten kommer nog inte.

Lag (1978:800)
”Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke.”

Står ju tom här på fotosidan...

Även om utgivaren inte får trycka utan medgivande så måste väl även fotografen innefattas av regeln att inte få sälja för kommersiellt syfte utan medgivane?

Kalle_B skrev:
men har inte fotografen skyldigheter som fotograf vid försäljning?? elelr har jag snurrat ihop allt??

I det här fallet är det reklambyrån som borde veta reglerna och fixa avtal så deras kund går fri, men det är ändå deras kund som är ansvarig utgivare i slutändan o får ta smällen om några "ofrivilliga" modeller hoppar på dem.

Sen kan det tänkas att uppdragsgivaren snålar in på honoraret till reklambyrån eller kräver pengar tillbaka av dem.

Fotografen har inte gjort nåt fel. Och visst kan man sälja bilder föreställande vilka barn (eller annat) som helst till vem som helst.

Kalle_B skrev:
Även om utgivaren inte får trycka utan medgivande så måste väl även fotografen innefattas av regeln att inte få sälja för kommersiellt syfte utan medgivane?

Nejnej. Du blandar ihop saker.

Lag om namn och bild i reklam reglerar bara publicering i marknadsföring. En försäljning är inte marknadsföring och inte heller någon publicering. Reglerna är också begränsade till näringsidkare.

I Sverige är det, med väldigt få undantag, alltid utgivaren som har ansvar för det som publiceras.

I detta fallet tycker jag inte ens fotografen har något moraliskt ansvar eftersom han påpekat för reklambyrån att inga rättigheter är lösta.

oki doki.. jag säger aldrig emot bättre vetande ;)
Jag ska läsa på lite så att jag vet bättre den dagen jag ska sälja en bild :) Tack för klargörandet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar