Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildräknare på A1?

Produkter
(logga in för att koppla)

klerk

Aktiv medlem
Finns det ett räkneverk som visar hur många exponeringar som man tagit med Minolta Dimage A1?

när du tittar på bilderna du har tagit så ser du antalet bilder i ena hörnet t.ex. 1/35 (det finns 35 bilder och du tittar på bild 1).

eller menar du totalt sen starten?

nope, nån sån funktion finns inte, i varje fall inte åtkomlig för användaren. Rätta mej gärna, vore kul att ha. Jag ristar en skåra i ett sängben varje gång kameran varvar 10000 bilder... fick köpa ny sängram nyss!

Gå in i verktygsmenyn - flik 2 - "File # memory" välj "on".

Den kommer förstås inte att komma ihåg hur många bilder du tagit fram tills nu, men från och med nu nollställs inte räkneverket varje gång du byter kort.

jo, men den nollar varje gång kameran når upp till 9999 bilder... så då får man göra en notering manuellt... eller har du hittat nån annan funktion?

Jag har råkat ut för att räkneverket börjat om från samma nummer när jag bytt minneskort. Det innebär att jag kan ha två bilder med samma nummer från samma dag... lite förvirrande ibland.

Tack för hjälpen med detta! För min del är det inte så viktigt att det nollas efter 9999. Jag fotar inte hela dagarna... Hur kollar man sedan antal? Går man in i samma flik, eller?

du ser det på bildfilens namn, min senaste heter PICT7047.jpg eller nåt... snart dags för andra varvningen i år...

Uj! Nästan 20000 på sex månader! Hur hinner man med? Det blir ju över 100 bilder varje dag! Hmm, får nog ändra inställning från enbildstagning till flerbilds. Man är kvar i den analoga fotografins värld ännu, där varje bildruta var värdefull (speciellt i slutet av filmen...).

Jag e inte lika aktiv i forumen, så nu hinner jag plåta mer ;-)
Serieläget är alltid aktiverat på Aette.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar