Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildpublicering i tidning?

Produkter
(logga in för att koppla)

joaquin

Medlem
Hej hallå.
Hoppas ni kan hjälpa mig med denna juridikfråga.
Jag är ansvarig för en medlemstidning med ca. 1000 abonnenter. Jag blev detta ganska nyligen och har därför ingen större koll på juridiken kring detta. Saken är att vi ska göra ett reportage från ett läger, med bilder på 7-12 åringar. Frågan är: Behöver vi deras eller deras föräldrars uttryckliga tillstånd för att publicera bilderna i tidningen? När blir man myndig att själv bestämma om man vill vara med eller ej?
Vad kan konsekvenserna bli av att man publicerar bilder på ovetande i en tidning?

Tacksam för svar /Jocke
 
Om tidnigen har en "registrerad", ansvarig utgivare, så krävs det inga som helst samtycken, alldeles oavsett hur gammal personen är.

Tidningar, radio, TV, vissa webbpublikationer (med ansvarig utgivare), är undantagna PUL (personuppgiftslagen), och lyder under tryckfrihetsförordningen.

Vad kan konsekvenserna bli av att man publicerar bilder på ovetande i en tidning?

Inga. Så länge det inte handlar om nakenbilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.