Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bildproblem 30D - 100-400mm
- Trådstartare and-ers
- Start datum
MedinFoto
Aktiv medlem
Hej!
jag har upptäckt att jag får en vit halvmåne formad rand i mina bilder när dem blir lite mörkare, kan detta var problem med Objektivet, sensorn eller rent av slutaren tacksam för synpunkter.
Skulle gissa slutaren. Prova ett annat objektiv och se vad som händer.
and-ers
Medlem
Skulle gissa slutaren. Prova ett annat objektiv och se vad som händer.
Jag har provat mitt 24-105 och får fram detta även här inte sett detta tidigare då jag bara ser dem vid relativt mörka bilder, är det ett fel eller det bara blir så eller förslag på hur det uppkommer då det verkar vara slutaren.
Hankki
Aktiv medlem
Här finns en bild som jag tog när slutaren gav upp i min 40d
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=127510&page=3
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=127510&page=3
SportSkjutaren
Aktiv medlem
Troligen inte slutaren.
Med tanke på hur slutaren fungerar så låter det långsökt att det skulle vara den.
Tycker det ser ut att vara någon form av optiskt fenomen, vilket gör det mer troligt att det är frågan om gluggen.
Om du har möjlighet att testa gluggen på ett annat hus så tycker jag att du ska försöka med det.
Får du samma effekt då är mitt förslag att skicka gluggen till Canon RCC för kostnadsförslag på reparation.
jag har upptäckt att jag får en vit halvmåne formad rand i mina bilder när dem blir lite mörkare, kan detta var problem med Objektivet, sensorn eller rent av slutaren tacksam för synpunkter.
Med tanke på hur slutaren fungerar så låter det långsökt att det skulle vara den.
Tycker det ser ut att vara någon form av optiskt fenomen, vilket gör det mer troligt att det är frågan om gluggen.
Om du har möjlighet att testa gluggen på ett annat hus så tycker jag att du ska försöka med det.
Får du samma effekt då är mitt förslag att skicka gluggen till Canon RCC för kostnadsförslag på reparation.
and-ers
Medlem
Då jag får samma fenomen med mitt 24-105 så borde ju problemet ligga i kamerahuset då sannolikheten att både mitt 100-400 och 24-105 har samma optiska problem är ganska osannolikt?
men vad som skapar det halvmåne formade kan jag inte riktigt förstå, om det är slutaren borde det var ett linjärt problem som den beskrivana bild tidigare? eller?
men vad som skapar det halvmåne formade kan jag inte riktigt förstå, om det är slutaren borde det var ett linjärt problem som den beskrivana bild tidigare? eller?
SportSkjutaren
Aktiv medlem
om det är slutaren borde det var ett linjärt problem som den beskrivana bild tidigare? eller?
Precis så som jag resonerar själv.
Har själv råkat ut för "slutarslut", vilket precis som du beskriver visade sig som ett linjärt problem.
Med tanke på att du får samma problem med olika gluggar låter det mer som att det är frågan om något som har med sensorn att göra.
Kanske rengöring löser problemet?
J O Härnström
Aktiv medlem
"Brainstorm" men ändå.
Jag tycker att det ser ut som ett hårstrå, dammtråd eller liknande som skymmer sensorn.
Jag skulle ta en kraftig blåsbälg och blåsa rent runt sensorn.
MVH J O
Jag tycker att det ser ut som ett hårstrå, dammtråd eller liknande som skymmer sensorn.
Jag skulle ta en kraftig blåsbälg och blåsa rent runt sensorn.
MVH J O
MedinFoto
Aktiv medlem
Nja, nu hade an faktiskt sett samma problem med en 24-105. Jag har faktiskt sett ett par slutare som var på väg att dö bete sig på detta vis (en "halvmåne" på bilden).
MedinFoto
Aktiv medlem
Här är ett exempel på liknande:
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=183153
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=183153
SportSkjutaren
Aktiv medlem
Nu fick jag upp bilden, samma symtom så då är det bara att få det fixat eller kanske ett argument att få byta upp sig.
Hade jag varit du så hade jag ringt till Canon RCC och frågat vad det kostar.
När jag bytte slutare på min 1D mkII kostade det ungefär 5.000:-
På vissa kameror är det dock betydligt billigare.
MedinFoto
Aktiv medlem
Nu fick jag upp bilden, samma symtom så då är det bara att få det fixat eller kanske ett argument att få byta upp sig.
Tja, fråga Canon vad de tar. När jag bodde i staterna så kostade det runt 250-300 dollar att byta slutare, men fått intrycket att det är lite dyrare här. Sen är det ju bara att väga den kostnaden mot ett nytt kamerahus. Om det kostar 3-4 papp att byta den och en lätt begagnad 50D kan fås för kanske 5, så är det ju svårt att övertyga sig själv om att det är värt det.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Det finns en förväntad livslängd på slutaren som brukar anges av Canon för olika kameror.
För en typ 20D har jag för mig den var satt till 50.000 exponeringar. 30D borde vara något liknande.
Detta räknas förmodligen som en konfidensintervall där endast ett visst % kameror har gått sönder för 50.000 exponeringar. Hur de mäter detta har jag däremot aldrig sett förklarat.
Kanske någon som vet och hittat något White paper.
Viktigt att komma ihåg att det inte finns någon garanterad gräns.
För en typ 20D har jag för mig den var satt till 50.000 exponeringar. 30D borde vara något liknande.
Detta räknas förmodligen som en konfidensintervall där endast ett visst % kameror har gått sönder för 50.000 exponeringar. Hur de mäter detta har jag däremot aldrig sett förklarat.
Kanske någon som vet och hittat något White paper.
Viktigt att komma ihåg att det inte finns någon garanterad gräns.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Kommentar 2.
Tycker inte det där ser ut som en slutare som håller på att ge upp. Slutaren rör sig uppåt i kameran och därför brukar en krånglande slutare ge en svart del av bilden i överkant eller inte öppna alls.
Tycker mest den där halvmånen ser ut som en reflex inuti objektivet.
Kommer den på alla bilder och alla objektiv?
Tycker inte det där ser ut som en slutare som håller på att ge upp. Slutaren rör sig uppåt i kameran och därför brukar en krånglande slutare ge en svart del av bilden i överkant eller inte öppna alls.
Tycker mest den där halvmånen ser ut som en reflex inuti objektivet.
Kommer den på alla bilder och alla objektiv?