Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildmontage i form av filmremsa

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Tänkte mig göra ett eget montage att sätta på väggen där hemma i form av en filmremsa med ca 4st bilder. Remsan kanske 35x160cm med bildöppningar på 24x36cm. (Alltså 10x förstorning jämfört med 35mm film).

Första iden var en plexiskiva ca 4-5mm tjock. Med självhäftande svart mask på framsidan och bilderna tejpade från baksidan.

Masken tänkte jag låta en firma skära ut från ett klisterark. Sådant som används för bildekor, skyltar etc. Bara att rita masken i PS eller CAD-program och en maskin skär ut konturerna.

Tyvärr verkar lexan eller plexiglas väldigt dyrt! Cirka 1500-2000kr per kvadratmeter.

Förslag/utveckling av iden emotses tacksamt.

Gimp har redan som std. en funktion för att snabbt å enkelt, point and click, skapa sådana här (se bild).

Skicka sedan till lämpligt labb som kör ut på så lång kopia som du vill ha.

Bilagor

• film.jpg
    film.jpg
    14.8 KB · Visningar: 843
Okej. Gissade att det antlagligen finns färdiga filer så man slipper skanna av en remsa själv. :)

Tjusiga tips. Men det jag söker är ett fysiskt montage där jag själv kan byta ut bilder efter hand. Och jag vill slippa en traditionell inramning av alltsammans!

Alt 1)
Ett alternativ kan ju vara att fullborda min idé fast med vanligt glas. Men det känns så tungt och vasst att hantera i den storleken. Fast såklart mera reptåligt än olika plastglas. Men det kräver en annan upphängning. Att borra hål är ju lite riskabelt med tanke på sprickbildning.

Alt 2)
Det kanske går med Kapaskivor. Är det pyssligt värre att skära ut bildhålen ur en sådan? Annars kan man ju tänka sig att sätta dit en storformatsutskrift enligt era förslag och skära upp rutor för bilderna som monteras från baksidan.

Hmm..

Jag kanske får ge upp tanken och göra en enda stor utskrift som ni föreslår.

Det blir ju rätt svårt att montera lösa bilder som jag vill utan att det syns eftersom matningshålen ligger så nära bildrutorna. Med en genomskinlig skiva och svart mask är det risk att eventuell tejp på baksidan kommer att synas.

Har kollat lite priser och det behöver ju inte bli så dyrt med en stor utsktrift som sedan lamineras och monteras på en Kapaskiva. Verkar fördelaktigt att göra två på en gång för att utnyttja arkbredden.

Laminering:
Blir det såpass tåligt med laminering att man kan damma av bilderna lite lätt emellanåt?

Kapaskivor:
Finns det Kapaskivor i storleksorningen 40x160cm eller är det någon typisk gräns för längden?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar