Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildmatning D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, enligt instruktionsboken ska D70 klara upp till 3 bilder i sekunden. Idag när jag för första gången testade serietagningsinställningen så blev jag lite besviken när den endast knäppte 15 bilder på 10 sekunder, alltså ca 1,5 bild /sek. jag hade låst autofokusen, samt hade slutartid på 1/1000 sek, så det ska ju inte påverka till det nehativa tycker man. Det jag funderade på var minneskortet, spelar det någon roll? Jag har ett vanligt Sandisc 256 Mb, alltså inget ultra II eller något sådant. Påverkar det att det går långsammare? Kameran har väl ett buffertminne?

tacksam för svar.

Stäng också av brusreducering för långa slutartider när du skall snabbskjuta, det stjäl plats ur buffern.

kortet ska väll påverka. Har iaf för mig att om man inte kör med ultra eller bättre så ska inte alla funktioner fungera lika bra typ som serietagningen, dock bara vad jag hört..

Har just testat.................

Provade just med min D70 och ett no-name (Dan-Elec) 1 GB kort:

31 bilder på 10 sek, men då hade jag lägsta upplösning, JPEG BASIC, och brusred. OFF.

Med ändring till JPEG FINE går de första 25 bilderna lika snabbt, men se'n sackar det ner, så att det blir bara totalt 27 bilder på 10 sek.

Senast ändrad:
Re: Har just testat.................

prylnissen skrev:

31 bilder på 10 sek, men då hade jag lägsta upplösning, JPEG BASIC, och brusred. OFF.

Med ändring till JPEG FINE går de första 25 bilderna lika snabbt, men se'n sackar det ner, så att det blir bara totalt 27 bilder på 10 sek.

Okej, men vad är det för skrivhastighet på det då? Motsvarande ultra II eller?

Jag testade just att stänga av brusreduceringen och då fördubblades hastigheten. =) Trodde inte det skulle påverka mer än vid långa slutartider???

Senast ändrad:
Hastigheter.....

Det kortet jag har saluförs som ett 12X CF Card.

Om man antar att 1X motsvarar 0,15 MB/sec.

12X borde då bli 1,8 MB/sec; -Ingen raketfart precis!

Jämför:
- UltraII lovar 9/10 MB/sec
och
- ExtremeIII lovar 20 MB/sec!

Re: Har just testat.................

prylnissen skrev:

E ju klart de gör... kameran måste hinna tömma buffertminnet till kortet, och därför måste kortet vara snabbt för att kunna ta emot datan..
Det är som att fylla en simbassäng med en trädgårdsslang.. det tar tid helt enkelt, tills du byter dimension (snabbhet på kort)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto