Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildlagring (Me 2 Digimate III)

Produkter
(logga in för att koppla)

Seroth

Aktiv medlem
Hejsan! Ska snart spendera en vecka på festival och ska även ta en hel del band/mingelbilder där, mina få 4gb räcker ju dock inte långt så jag kollade runt lite på nya minneskort då jag snubblade över en Me 2 Digimate III 250GB (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Digimate250).

Så istället för att köpa en himla massa nya minneskort så överväger jag att köpa den, är det någon här som har erfarehet av sådana? Brukar den strula och går det bra att föra över RAW-filer till den? Andra synpunkter?

Mvh Mattias

Hejsan! Ska snart spendera en vecka på festival och ska även ta en hel del band/mingelbilder där, mina få 4gb räcker ju dock inte långt så jag kollade runt lite på nya minneskort då jag snubblade över en Me 2 Digimate III 250GB (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Digimate250).

Så istället för att köpa en himla massa nya minneskort så överväger jag att köpa den, är det någon här som har erfarehet av sådana? Brukar den strula och går det bra att föra över RAW-filer till den? Andra synpunkter?

Mvh Mattias

Nu vet jag inte vilka minneskort D80 tar, men den där tar ju inte CF-kort!

Kan du leva med långsamma kort är ju minneskort jättebilliga nu!

Nej jag köpte aldrig den, jag lånade min brors billiga 10" laptop istället och köpte en minneskortläsare för en hundring :)

Nej jag köpte aldrig den, jag lånade min brors billiga 10" laptop istället och köpte en minneskortläsare för en hundring :)

För samma pris som Digimate kan du köpa 3 st 16 GB Class 10 snabb SD kort.
Det räcker faktiskt rätt länge. Nöjer du med långsammare, så kan du köpa 4-5 st.

För min del tänker jag inte ha små minneskort, tanka över och sedan radera allt på korten. Istället 64GB SDXC-kort, men jag vill ha möjlighet att göra daglig backup från det kortet om kortet skulle börja krångla (eller kameran blir stulen). Så jag behöver inte LCD-skärm eller möjlighet till redigering av bilderna.

Om det fanns något hårddisk-kabinett typ den här produkten:
http://nettosat.nordicshops.com/product.html/25-kabinett-for-s-ata-harddiska
som istället för att göra backup på hårddisken i datorn den är ansluten till kunde göra detsamma av kort i ansluten kortläsare - då vore det en sniklösning som fungerar för mig.

Jag är inte så viktkänslig, inte heller är jag långt från eluttag. Men på utlandsresor är det vanligare och vanligare att internetkaféerna inte tillåter att man ansluter någon som helst utrustning till deras datorer, så man kan inte kopiera över där...

Risken med att ha allt på ett stort kort är ju att falerar det så är alla bilder förlorade. Kör du i stället med flera mindre, t ex 8-16 GB och byter oftare så förlorar du bara en del bilder om ett kort dör.

Risken med att ha allt på ett stort kort är ju att falerar det så är alla bilder förlorade. Kör du i stället med flera mindre, t ex 8-16 GB och byter oftare så förlorar du bara en del bilder om ett kort dör.
Det är just därför jag vill ha möjlighet till att göra daglig backup till medtagen hårddisk, om kortet skulle krångla.
Orsaken till att jag vill ha ett stort kort i kameran är om jag på resan plötsligt skulle ha något mycket intressant att filma (som t.ex. Ramayana-balett utomhus i Prambanan-templet i Indonesien), under relativt lång tid, och då vill man inte ha småkort som behöver bytas mitt i.

Det är just därför jag vill ha möjlighet till att göra daglig backup till medtagen hårddisk, om kortet skulle krångla.
Orsaken till att jag vill ha ett stort kort i kameran är om jag på resan plötsligt skulle ha något mycket intressant att filma (som t.ex. Ramayana-balett utomhus i Prambanan-templet i Indonesien), under relativt lång tid, och då vill man inte ha småkort som behöver bytas mitt i.

Ok, men rasar det kortet har du missat bilder från hela baletten och det tar ju bara några sekunder att byta kort om man planerat för det, t ex formaterat dem i förväg och har dem lättillgängliga.

Själv kör jag mest med 16GB kort och vid t ex hockeyfoto har jag inte fyllt det på en period men på en bandyhalvlek kan det hända, kör RAW så det tar ju lite plats.

[Edit}
Även på resa använder jag flera kort och kör backup så snart som möjligt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto