Annons

Bildkvalitet på TV'n

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats-vbg

Aktiv medlem
Hej.

Jag har en liten fråga vad gäller att visa/titta på sina digitala bilder via DVD'n på TV'n.
På PC'n blir bilderna "knivskarpa" men på TV'n blir det inte alls samma skärpa tycker jag.
OK TV'n är ju betydligt större än PC skärmen, men är det hela förklaringen ?
Tittar man på en DVD film så blir ju denna bilden mycket bra. Kan man inte få se sina digitala bilder i samma kvalitet ?
Har det med formatet man bränner ut bilderna tilll DVD skivan att göra ?
Eller är det något annat som styr detta ?
Jag har 5 M pixels bilder i min A1'a.

Tacksam för svar från en mycket kunnig läsekrets på dessa sidor !!!

TV-bilden har 625 linjer, varav 576 (tror jag) synliga. Dessa linjer visas som två halvbilder á 312,5 linjer 50 gånger i sekunden. De är lite förskjutna så att den andra bildens linjer ritas i den förstas "mellanrum", 25 bilder i sekunden skulle ge ett mycket tydligt flimmer, därav denna teknik - interlace. Detta går bra för rörliga bilder. Visar man stillbilder blir alla vågräta linjer "darriga". Därför väljer man oftast att visa endast jämna delbilder 50 gånger per sekund vilket upplevs som stabilt, men det betyder ju samtidigt att din fina 6 Mpixelbild visas med minst sagt tvivelaktik kvalitet, 120000 pixel ungefär...

Jag vet inte vilket format filerna har på skivan, men jag tror att begränsningen hur som helst beror på vad en vanlig TV kan klara av.

Per

Senast ändrad:
flimmriga bilder

Mats...det bästa du kan göra är att lägga in bilderna i ex. ProShow Gold. Programmet konverterar
bilderna till mp2 format och vips blir bilderna lika bra som på pc skärmen. Du kan även lägga in musik och snygga övertoningar här. Smart funktion är att du även kan spara orginalfilerna här. Därefter bränner du hela rasket till en DVD.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar