Annons

Bildkvalitet på Facebook

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellepelle

Aktiv medlem
Jag installerade I helgen FB-appen (Android-versionen) på min läsplatta. När jag tittar på bilder som jag lagt in på FB via appen så är de mindre bra/skarpa än om man tittar på bilderna I en PC. Jag trodde först att det berodde på att läsplattan har högre upplösningen än en PC-skärm, men efter några tester igår kan jag utesluta att detta är orsaken.
Ännu konstigare blev det när jag loggade in på FB via en web-läsare på plattan och då visas bilderna I lika hög kvalitet som via en web-läsare på en PC. Skillnaden måste alltså vara hur Appen respektive web-läsaren presenterar bilderna på skärmen.
Nu till mina frågor:
Någon som noterat liknande problem?
Är det någon inställning I appen som ska göras för att optimera bildvisningen?
Finns det något sätt att optimera bilderna så att de visas "lika bra" bade I appen och I web-läsaren?

Eftersom ingen svarat på min fråga får jag väl försöka svara själv. Jag har googlat, funderat och testat och kommit fram till följande (tror jag just nu):
1. Det är ingen mening med att efterbehandla bilder och justera storlek och upplösning på bilder som ska läggas upp på FB. Det "blir som det blir"
2. Det blir (oftast) ingen skillnad om en bild laddas upp från FB-appen på en platta eller via en webbläsare på en platta eller via en webbläsare på en PC.
3. Det förefaller som (och nu gissar jag ganska fritt) att FB blir lite förvirrad om man växelvis loggar in från appen och en webbläsare. Det kanske är så att FB optimerar bilder olika om de laddas upp från en telefon, en läsplatta eller en PC?
4. Min rekommendation blir att inte grubbla så mycket mer, ladda upp bilder ”as is” och om det inte blir bra, ta bort bilden och ladda upp den på nytt. Sen tror jag också att det kan vara klokt att inte samtidigt vara inloggad på FB både via appen på en platta och en webläsare på en PC

kan ha betydelse

Vet inte om det är relevant men tidigare fick man "bäst" resultat med 960 pixlar efter längsta sidan. Idag kan man ha 1500 innan FB auto korrigerar den.

Jag har läst att man bör välja 720, 960 eller 2048 på långsidan. Jag har provat detta men ser ingen direkt skillnad annat än att högre upplösning ger (oftast) en bättre presentation på FB.
2000, 3000 eller 4000 ger ingen synbar skillnad

Eftersom ingen svarat på min fråga får jag väl försöka svara själv. Jag har googlat, funderat och testat och kommit fram till följande (tror jag just nu):
1. Det är ingen mening med att efterbehandla bilder och justera storlek och upplösning på bilder som ska läggas upp på FB. Det "blir som det blir"
Varför inte lägga upp bästa möjliga bild? Sitter vänner på sina datorer med stora skärmar så ser de lite mer än vad du gör i din mobilapp.

3. Det förefaller som (och nu gissar jag ganska fritt) att FB blir lite förvirrad om man växelvis loggar in från appen och en webbläsare. Det kanske är så att FB optimerar bilder olika om de laddas upp från en telefon, en läsplatta eller en PC?

Hur menar du på att den skall bli förvirrad? FB hanterar multipla inloggningar utan att blanda ihop dessa. Kika själv på FB: Inställningar -> Säkerhet -> Där du är inloggad
Själv har jag ~10 inloggningar igång, inga problem.

Jag har noterat samma sak och kommit fram till att appen på läsplattan tror att jag är en telefon och därför skalar ner bilderna till en upplösning som ser bra ut och går fortare att ladda på en <5" skärm men som sedan ser bedrövligt ut på 10".

Jag installerade I helgen FB-appen (Android-versionen) på min läsplatta. När jag tittar på bilder som jag lagt in på FB via appen så är de mindre bra/skarpa än om man tittar på bilderna I en PC. Jag trodde först att det berodde på att läsplattan har högre upplösningen än en PC-skärm, men efter några tester igår kan jag utesluta att detta är orsaken.
Ännu konstigare blev det när jag loggade in på FB via en web-läsare på plattan och då visas bilderna I lika hög kvalitet som via en web-läsare på en PC. Skillnaden måste alltså vara hur Appen respektive web-läsaren presenterar bilderna på skärmen.
Nu till mina frågor:
Någon som noterat liknande problem?
Är det någon inställning I appen som ska göras för att optimera bildvisningen?
Finns det något sätt att optimera bilderna så att de visas "lika bra" bade I appen och I web-läsaren?

Läs här:

https://www.facebook.com/help/266520536764594/

Är du säker på att bilderna lästs in färdigt?

Läs här:

https://www.facebook.com/help/266520536764594/

Är du säker på att bilderna lästs in färdigt?

Tack för tipset, men detta kände jag redan till. Jag är också nästan säker på att bilderna har laddats upp korrekt. Ofullständig uppladdning har jag drabbats av några gånger vid dålig uppkoppling, men det brukar yttra sig på ett annat sätt.

Jag blir mer och mer övertygad om att problemet inte är bilderna I sig utan Android-appen. Jag har tittat på en del andra bilder som andra personer laddat upp. När jag tittar på dem via läsplttan ser de hopplöst dåliga ut men samma bild I PC'n är helt OK. Det verkar som att appen I visa fall får för sig att "skala upp" en bild och visa den I store format än den tål. Detta inträffar inte när man tittar via en web-läsare I en PC.

jag har provat ladda upp och sedan ladda ner..

om jag skickar upp en bild som har en längsta sida på 2560
och exempelvis 1000 kb, om jag sedan laddar ner samma bild,
så är den på 60-120 kb och längsta sidan är 2048..

Magnus länkade till FB sida med info om bildstorlekar. 2048px på längden är max storlek.
FB sparar om bilder i en kvalitet som motsvarar ca 50 i LR. En bild på 1717kB (kvalitet=100) blir då 245kB.
Och tur är väl det! Här laddas det upp miljarders med bilder gratis för användarna i detta sociala nätverk.
För bättre bildkvalitet får man anlita dedikerade tjänster såsom flickr etc.

Det verkar som det är just androidversionen som suger.
När jag jämför facebookbilder på min Samsung Tab4 och min frus Ipad3 så ser bilderna helt ok ut på Ipaden medan dom är bedrövliga på min Samsung.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar