ANNONS
Annons

Bildkategorisering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dagobert

Avslutat medlemskap
Jag skulle vilja ha tips på bra fungerande bildkategoriseringar. Nu när jag har börjat med dia så tänkte jag nämligen sortera in bilderna i olika kategoriseringar från början!

Det jag har fundet över är om man ska sortera in bilderna under liknande kategorier som här på fotosidan? Man kanske istället ska sortera in dem under ett nummersystem?

Är det någon som har någon bra idé eller någon som har ett mycket bra system på sina egna bilder? Jag har förmig att jag har sett förslag på detta förut här i forumet, men jag fick ingen direktträff med sökning!

Scanna rubbet som tumnaglar och importera dem i en bilddatabas. Arkivera sedan filmerna i nummerordning och hänvisa till dem från databasen. I databasen kan du kategorisera på alla tänkbara ledder utan att behöva sortera om bilderna, och du kan dessutom lätt hänvisa till olika scanningar, kopior, användningar etc.

Jag har tyvärr ingen diascanner...:(
Men tack för tippset då jag kan använda mig av det vid senare tillfälle (när jag är ägare till en diascanner)!

Ett förslag på katalogisering av dia,manuell hantering som jag själv använder är följande:
Varje bild har ett nummer från 1- uppåt.
Bilderna sätts i magasin med namnet Natur A,
Natur B, Natur C osv.så långt man behöver..

Natur A innehåller motiv med i huvudsak Vatten,is,snö,dimma,kust,hav,broar,solfaser och det som hör därtill.

Natur B,innehåller motiv med i huvudsak Skog,träd,buskar,klippor,berg,stenar mm

Natur C innehåller motiv med i huvudsak Blommor,blad,löv,frukter,örter mm

Natur D innehåller Djur,fåglar,insekter,ben,skelett,bon,nät mm

Natur E innehåller Landskap,vyer mm

Natur F innehåller Byggnader och sevärdheter,gator,torg,kultur,fornminnen mm

Natur G är övriga svårplacerade bilder,skyltar,subjektiva bilder mm

Sen finns det Teknik och fritid,människor,katter,privat mm
men det får du själv fortsätta att utveckla.
Det går givetvis att dela upp A-G i fler mindre grupper men det tycker jag inte behövs just nu.

Alltså kan en bild på en skrattmås heta 589.D06.80
där diat är bild 598,kategorin D,magasin 06,fack 80......
Alla bilder som sparas registreras med år och månad,filmsort,bländare,tid,brännvidd,ev +/- och arkivnummer i en pärm..

Sedan finns det ett "sökregister" för varje katergori där det finns tre möjliga sökord att leta på,också i pärmversion..

Mycket på en gång men kanske en liten hjälp..
mvh/gunte..

Ojojoj...
Jag önskar att jag hade samma självdiciplin och ordning som du Gunte.

Mitt arkiv består av en knökafull garderob. Buntar med gamla pappersbilder på de nedersta hyllorna. Pärmar med något nyare papperkopior på hyllan över, isatta i pärmarna lite på känn så minns jag iallafall ett par dagar vart de är. Neggen sitter i omärkta plastfickor i omärkta pärmar....suck :(

Pågående projekt eller nysoppade rullar ligger i buntar på ljusbordet (har många gånger förbannat att man har så stort sådant)
När ljusbordet är så fullt att man inte längre kan hitta en fläck att lägga negget/diat på som man ska luppa på så är det dags att häva in skiten i garderoben i kronologisk ordning, dvs påbörja en ny hylla en våning upp.

Detta system fungerar utmärkt tycker jag och kan varmt rekomendera det :)

Erfarenheter...

En erfarenhet från arbetet som systemutvecklare är att undvika att använda id-n med betydelser om ni arbetar med ett datorbaserat register (databas).

Ett exempel: Om man skall registrera alla livsmedelsaffärer och låter id't börja med länsbokstaven så att första affären i Värmland är 'S-0001' så får man problem den dagen Värmland byter länsbokstav eller länsgränsen dras om.

Använd istället en löpande, intetsägande, id-beteckning och fyll på info om t.ex. län etc, som ytterligare kolumner i databasen.

Kanske slår jag in öppna dörrar, men man vet aldrig?

/Anders

Vad finns det för vettiga databasprogram man kan använda då?

Jag funderade ett tag på Excel med det är ju inget riktigt databasprogram.
T.ex. tror jag inte att jag kan söka på ett antal ord och få upp de bilder som har samtliga dessa i t.ex. motivposten oavsett i vilken ordning de står...

Access går ju iofs. men det känn lite klumpigt att arbeta med...

FileMakerPro är ett superenkelt men ändå kraftfullt databasprogram.
Finns för både Mac o PC.
Tar en kvart att bygga ett snyggt register för vad som helst.

Jag använder mig av Excel när det gäller bilddata. Det tycker jag är supersmidigt.

Jag har där gjort upp ramar om all möjlig data, tex hur jag exponerat, var jag har spotmätt, väderleksförhållanden vid foto tillfället etc. Excel använder jag för att via identitetsnumret på diat kunna söka efter data för bilden. Kanske jag undrar hur jag mätte ljuset för bilden eller hur mycket underexponerad bilden egentligen är..då är det bara att gå in och söka på löpnumret (som också är diats identitetsnummer). Informationen får man fram på noll-tid!

För att söka efter en viss typ av bild använder jag bara ett enkelt bildprogram..men funderar på att skaffa ACDsee som lär vara bra.

I Excel kan du söka på enstaka ord och få upp data för dem bilderna. Tex kan du ha en kategorikolumn där du skrivit in sökord som "Hav". Söker du då på hav så kommer Excel på ett ögonblick söka upp alla bilder som du kategoriserat som "Hav". Tyvärr..(det finns en hake)..du får inte upp alla data samtidigt utan Excel letar upp den första bilden i löpnummerordning som innehåller kategorin "Hav". Därefter får man stega sig fram till nästa med det kategorinamnet osv. Men det fungerar det också.

/Jonas

Senast ändrad:
Jag katalogiserar mina dia så här.
Exempel: 02060896. Då står 02 för året, 06 för månad, och dom fyra sista är en nummerföljd. Varje nytt år böjar jag om på 0001 igen.
Mina dia monterar jag i en pappersmask, och som sedan läggs i en bildficka. Bildfickorna stoppas sedan i en hängmapp, med plats för 20 bilder.
Varje mapp har ett nummer med början på 1 varje år. Därtill skriver jag dit mellan vilka bildnummer som finns i mappen. Sen är det bara att stoppa ner i arkivskåpet. På datorn skannar jag in varje bild, lågupplöst. Skapar en ny mapp för varje hängnmapp. Varje bild förses med sökord,bildnummer osv, via egenskaper på bilden. Sen är det bara att söka fram bilden i XP.

Negativen görs på liknaden sätt med nummreringen.
Dom sparar jag också i en hängmapp.På baksidan av mappen finns det plats för en kontaktkarta. Jag framkallar mina neg endast med CD-skiva idag, dvs utan pappersbilder. Då har jag negativen och en kontaktkarta + cd-skiva i samma mapp. Nummreringen görs på följande sätt:
02060825. 02 för året, 06 för månad, 08 står för mappnummer och 25 är negativnummer. Sen läggs alla bilderna in i datorn för att lätt kunna söka efter dom. Precis som för dia.

välj en databas för lagring

Rekommenderar hellre Access eller annan databas än Excel.
Lagring av data görs bäst i en databas och inte i ett kalkylblad.

Sökbarheten blir en helt annan. Särsklit i stora databaser.
Du kan t.ex söka fram hela grupper utifrån en viss fråga. T.e.x alla svartvita. Eller alla svartvita med slutartid längre än 2 sek. O.s.v
Helt beroende på hur du strukturerar upp databasen.

Det är lite pyssligt men ger gärna råd via mailen.

Behöver själv något som är så enkelt och slarvflexibelt som möjligt. Skriver upp datum och filmrutans nummer på ramen till varje bild, och förvarar dem sedan kronologiskt i dialådor. Kommer så långt alltid ihåg när jag tog en bild, men när samlingen börjar svälla får jag nog skanna rubbet och göra en databas av det. Tycker dock att datument känns som den bästa utgångspunkten för att ge en bild ett ID-nummer.

Håller med dig Ulf. Excel är naturligtvis inte optimalt för att behandla data, men det fungerar faktiskt. Nu har jag ju då inte så mycket data inlagt ännu utan i princip bara testat att lägga in ett antal bilddata för att se hur och om det fungerar att söka etc. Ett riktigt program som är gjort för att lagra bilder och data är förstås att föredra..men har man inte något annat program och inte har lust att investera i något nytt så går det att använda sig av Excel.

Vilka program rekommenderar ni annars? ACDsee är det program som jag funderat över. Men det måste väl beställas från USA har jag för mig!?

/Jonas

Jag har för mig att jag har sett det i Sverige. Kolla Dustin!

Annars finns det väl demoversioner att ladda hem som man sedan kan registrera.

ACDSee har såvitt jag vet ingen databasfunktion (iaf. inte sist jag kollade).

Okidoki..så ACDsee är endast ett bildvisningsprogram. Men någon form av data bör man väl kunna klämma in?

Då får man köra vidare med Excel.. :=). Vet förresten att Terje använder sig av Excel för sina bilddata..och han lär väl ha ett antal data att hålla reda på. Så fungerar det för honom borde det ju fungera för oss andra.

Det är klart..det har sina begränsningar vad gäller sökfunktioner osv, men du kan ju söka på allt du har skrivit in. Vill du ha fram bilder tagna med en viss bländare så kan du ju söka på det, vill du ha fram bilder tagna med enbart ditt EF 28/2.8 så kan du få fram det. Det enda är att du får stega dig igenom var och en av uppsökta bilddatafiler.

/Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar