Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildinfo och Fotostation

Produkter
(logga in för att koppla)

mganga

Aktiv medlem
Har idag laddat hem Fotostation Pro från Fotoware efter att jag kände att ACDSee var hopplöst. Nu har jag dock ett litet problem som jag inte lyckats luska ut lösningen till.

När jag editerar text till fotografierna, nyckelord, bildtext, etc, så följer inte dessa med när jag sedemera öppnar filen i PS. Sparar jag sedan bilden i PS är infon borta i Fotostation ... hur göra, vill ju att informationen finns "i" bilden och stannar där, detta även om jag redigerar den utanför Fotostation.

Jag jobbar med Fotostation varje dag på jobbet och enligt vad jag har hört så skall all info följa med även i en PS fil... Jag har dock inte kollat detta själv.

Personligen tycker jag att det är ett ganska buggigt program, det är mycket som inte riktigt fungerar som det ska, bla så fungerar det inte i OSX (på mac) än.

På jobbet fick vi det installerat av Pressbildarna. Se hemsida: http://www.pressbildarna.se/ där ska det finnas manualer. Annars kan du ju alltid någon av dem som jobbar där (se hemsida).

Hoppas att du blir hjälpt av detta.

Vilket filformat sparar du i? Det verkar som om IPTC-koderna bara sparas i läsbar form i JPEG, inte i TIFF eller PSD.

Jag har bilderna sparade som RGB, jpeg bilder. Då är de ganska användbara till det mesta... Det går lätt att anpassa dem till olika medier(tryck, skärm etc).

Ursäkta mig, Camilla, jag var lite slarvig. Frågan var inte ställd till dig utan till Henrik och berör bara problemet med IPTC-informationen.

För pvrigt tycker jag att du bör spara i TIFF, eftersom JPEG-komprimering förstör information varje gång du spara om filen.

Sparat i tiff ... och i jpeg tänker jag inte spara. Kanske skall man kika på något annat program, men av de jag kikat på har detta i övrigt sett mest lovande ut.

Ingen som använder Fotostation ihop med TIFF och bildinfo? Får väl annars försöka få tag i snubbarna bakom det i veckan som kommer.

Hej

Det problem som du har har även jag uppmärksammat.
Trots ett antal mail till supporten hos Fotostation har jag inte lyckats lösa detta.
Det är dock ett problem som flera program som editerar ITPC information har. På programmet Exifers hemsida så finns det en uppgift om att man inte hanterar information på samma sätt i alla program. http://www.friedemann-schmidt.com/software/exifer/.

Jag har testat ett antal program som hanterar ITPC information och noterat att problemet även finns hos andra.

Sedan har jag ett ytterligare problem. När jag hämtar in .jpg filer från min kamera så chrashar programet på c:a var tionde bild. Tar jag upp denna bild och spar om den i PSE så går det bra igen.
Om detta beror på att min karera, en Konica KD-400, knasar till det eller oo problemet ligger hos Fotostation vet jag inte.

Bortsett från ovanstående och att programmet verkar buggit så tycker jag att det är det bästa på marknaden för ITPC.

John

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar