Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildformat för print?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric

Aktiv medlem
Är minsta sagt förvirrad när jag funderar på olika bildformat som gäller för print av bilder.

Vad jag förstår så är det JPG och TIFF som gäller men det verkar finnas olika uppfattningar för vad som är bäst. När jag laddar upp bilder på tex. Odenlabs hemsida så får jag besked om att JPG-bilden blir bättre (ca 2-3 mb) medans motsvarande TIFF (7-8 mb) skull bli sämre. Jag trodde det skulle vara tvärtom?? Någon som kan skapa lite klarhet i detta?

Tackar!

Är det inte så att om du öaddar upp tiff så konverterar programmet det till jpeg innan den skickas?

JPEG komprimerar bilden på ett sätt som försämrar bildkvaliten. Det gör inte TIFF. Grundföruttsättningen för så god kvalitet som möjligt är alltså något bättre med TIFF.

Förrutom JPG och TIFF är EPS ett vanligt format som inte heller förstör bilden.

Det verkar alltså märkligt, det Odenlab påstår. Såvida de inte har maskiner som av någon märklig anledning inte gillar TIFF...?

/Jens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar