Annons

Bildformat!!! Ett nödvändigt ont?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej.

Har alla mina bilder som jag arbetat med under många många timmar i formatet 3/2 och skulle ta fram en provbild på ett gäng
barn som stod modeller förra helgen.

De vill ha en bild i A4, samt 1 bild i A3.

Sagt och gjort åker jag till en bekant som är yrkesfotograf.

Men, säger han, formaten på bilderna är fel, det finns ingen porträtt/bröllopsfotograf som skriver i i A4 formatet, det är ju planschformat.

De "riktiga" formaten för porträtt är ju 9x12, 13x18, 18x24, 24x30, 30x40, 40x50, 50x60, 70x100 osv.

Då jag ville ha det "rätt" ändrade vi till rätt format på den bilden det gick, de andra var beskurna för tajt i under resp överkant vilket omöjliggjorde en formatsändring.

"BIG MISSTAKE"

Nu är då min fråga, hur gör man med alla landskapsbilder man tagit, eller sportblderna, eller de andra porträttbilderna man har.

Beroende på hur stor bild man vill ha så ändrar man också hur mycket man får med i bilden, ta bara skillnaden mellan 40x50 och 70x100, det stämmer ju inte alls propositionsmässigt.

Ska man spara alla sina bilder i 3/2 format, och sedan beskära dem beroende på hur stor bild man ska ha utskriven?

Just på porträttsidan har jag ju en massa bilder att göra om, helt från början då de är beskurna så att toppen av huvudet samt fötterna försvinner vid en eventuell formatskonvertering.

MVH Julle.

Det var det dummaste jag har hört på länge. Varför skulle man inte få skriva ut bilder i 2:3 idag, bara för att några gamla engelska/amerikanska pappersformat inte har de proportionerna? Vissa bilder passar bäst i 2:3, andra i 3:4 eller 4:5.

Oavsett om du skriver ut själv eller låter göra det på ett lab finns det ju en uppsjö av pappersstorlekar att välja på så ta den som passar bäst i dina ögon. Skall du rama in bilden efteråt kan det ju vara värt att ta hänsyn till det med men det finns ju en herrans massa ramstorlekar också.

För ansiktsporträtt tycker jag dock att 2:3 ofta är lite för långsmalt, 3:4 är snällare.

I framtiden kan det kanske vara en idé att göra så mycket som möjligt av arbetet i ett icke-förstörande program, typ Lightroom, där du lätt kan ändra proportionerna utan att förlora kvalitet.

Självklart ska man som konstnär få bestämma proportionerna på sina verk. Men det är ju oxå enklare för mottagaren av blderna om de passar i färdiga ramar och passpartouer.

Så till frågan om hur man gör.
Jag använder Lightroom gör enligt fölljande
1. Importrar bilden och sätter keywords mm
2. Fixar till bilden så mycket det går i LR och tar till PS om det behövs (Obs! ingen beskärning ännu)
3. När jag är nöjd med resultatet så gör jag en grund beskärning 2:3 (eller samma format som originalet) för att ta bort det som inte ska vara med på bilden.
4. Skapar virtuella kopior för print i olika proportioner 2:3, 3:4 A etc
5 Exporterar virtuella kopior och tar in dom i PS för print justeringar som skala upp/ner slut skärpa och softproof.

6. Printar/beställer utskrift.

Photoshop CS4; Content Aware Scale. Eller måla i bakgrunden som saknas med clone-stamp.

Allt går att lösa om man vill.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto