Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildfiler med fel i...?

Produkter
(logga in för att koppla)

sennen

Aktiv medlem
Har tagit en del bilder med en digitalkamera (Konica Revio KD-410Z), och är nöjd med resultatet - på skärmen.

När jag försöker skriva ut bilderna, på en färglaser på jobbet (Tektronix Phaser 850), skriver den ut ungefär en fjärdedel av bilden perfekt, sen inget mer. Därefter kommer en sida med text, där det står

ERROR: ioerror
OFFENDING COMMAND: image

STACK:

-dictionary-

Den texten säger mig ingenting.

Jag har provat att skriva ut på andra skrivare (svartvita), och det går bra. Jag har också försökt göra om bilden, spara den som gif och tiff, komprimera olika jpg, kopiera den i PS till en ny bildfil... Ingenting hjälper.
Man kan ta en skärmdump på bilden när den visas i nåt program, och sen skriva ut den, då funkar det.
Färgskrivare i sig är det inget problem med, utan det verkar vara dessa filer.

Är det nån som har en aning om vad det kan bero på?? Kan filen vara korrupt på nåt sätt??

Mycket tacksam för ledtrådar...

/Martin

Hu... nu fick jag gamla vibbar om strulande postscriptskrivare. :)

Felet kan ligga ungefär varsomhelst. Ont om minne? Kass drivrutin? Kass överföring? Kass bild?

Postscript är ett interpreterande programmmeringsspråk och ''offending command: image'' betyder att tolken fick en bild när den förväntade sig ett kommando.

Ett sätt att gå runt problemet kan vara att bädda in bilden i en annan fil, som du sedan skriver ut. På så vis får ett annat program ansvaret för postscript-kommandona.

Till exempel kan du prova att skapa en pdf-fil av bilden (om du har adobe acrobat distiller), eller attlägga in bilden i pagemaker, word eller annat textprogram och sedan skriva ut den filen.

Detta har hjälpt mig i vissa liknande fall, men jag vet tyvärr för lite som egnetlgien är fel och varför det blir rätt när man gör så här.

sennen skrev:
. Jag har också försökt göra om bilden, spara den som gif och tiff, komprimera olika jpg, kopiera den i PS till en ny bildfil... Ingenting hjälper.
/Martin

Prövade du EPS som är för postscriptskrivare??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar