Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildfilen tar tid att ladda. Snabbare med allt i mappar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Östan

Aktiv medlem
Jag har nog slarvat och lagt in alla kamerabilder i mappar men externa bilder har sparats kronologiskt i bildmappen. Allt som nu blivit 11,6 Gb på 2 år och laddar hela filen sakta. Det tar tid att sortera upp så jag frågar först om det laddar fortare med det mesta i mappar som jag gissar?

Ladda upp

Menar du att ladda upp här på FS? Eller menar du att du lagt alla bilder i samma mapp utan undermappar och att det segar i datorn när du ska öppna en bild?

Menar du att ladda upp här på FS? Eller menar du att du lagt alla bilder i samma mapp utan undermappar och att det segar i datorn när du ska öppna en bild?

Min PC här har ett ställe Bibliotek, Bilder med många externa bilder och en del undermappar med kamerabilder. Att få fram det hela på skärmen tar tid nu, inte att öppna en bild. Jag gissar att det går snabbare om jag tar tid till att sortera upp det mesta i mappar och vill kolla först om min teori är rätt.

Vilket?

Vad är det som tar tid att få fram? Menar du att det tar tid att få fram mappstrukturen när du klickar på bibliotek? I så fall kan det bero på att du har en massa lösa bilder omappade som datorn ska läsa in (tumnaglar/filnamn). Självklart ska du i så fall städa och lägga in dina bilder i mappar så att det går fortare.

Jag är inte helt med på hur du har det organiserat men rent generellt kan man nog säga att det är en god idé att indela sina bilder i en någorlunda logisk mappstruktur, t ex kronologiskt baserad, eller någon annan indelning som passar dig.

Att lägg hundratals bilder i en och samma mapp är inga problem.

Skulle du däremot ha tusentals bilder i en och samma mapp så kan det kanske skapa en fördröjning när Windows skall skapa "tummnaglar" för alla bilderna. Då är nog en uppdelning i mappar att föredra.

EDIT: För sent ute igen! :)

Ja man kan säga att det är själva strukturen som tar tid att ladda upp med mappar och en massa bilder.

Är ju ingen större mängd bilder så felet ligger nog i lite minne i datorn och eller lite hårddisk ledigt.

Är ju ingen större mängd bilder så felet ligger nog i lite minne i datorn och eller lite hårddisk ledigt.
Såg nu att det är över 900 "objekt" så 10 Gb tar givetvis tid att få på skärmen och frågan var om mappar snabbar upp det hela, om man laddar upp en mapp eller innehållet också. Provade nu att mapparna öppnas separat så det blir att sortera eller vänta.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto