Annons

Bildexperiment: Överstrålning i optik eller sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Bifogar en bild!

Tänkte experimentera lite, så jag tog en bild av en gås och försökte placera den mitt i soljuset som reflekterades i vattnet. Det blev så ljust att det var svårt för autofokusen att hitta fokus. När jag tittade på bilden såg jag dessa överstrålningseffekter i bilden, som jag tycker är lite intressanta, kanske rent av ganska läckra och värda att jobba vidare med.

Är det vanlig linsöverstrålning i objektivet (70-200mm f/2,8 med motljusskydd, utan filter) eller är det en sensoreffekt?

Jag har tidigare fått punkter att bli strålande stjärnor osv, men aldrig råkat ut för just dessa strålar som bara löper vertikalt.

/Pontus
 

Bilagor

  • strålande_gräsand1_liten.jpg
    strålande_gräsand1_liten.jpg
    48 KB · Visningar: 441
Objektivet tror jag, jag har samma effekt på min analoga konica, det är snyggt tycker jag jobba vidare för tusan!
Det är nästan värt en egen nowords tråd överstrålning
hade gött/Fille
 
Jag tror väl också mest på gluggen. Ska testa med några andra, både zoom och fasta. Effekten är lite svårplanerad bara. Får nog ta några bilder för att få effekten rätt.

/Pontus
 
Anlednigen till att det blir vertikala strålar är troligtvis för att ljuset blir polaricerat när det reflekteras på vattenytan.
 
Pongu skrev:
Jag har tidigare fått punkter att bli strålande stjärnor osv, men aldrig råkat ut för just dessa strålar som bara löper vertikalt.
Strålarna utgår från "hörnen" som bildas av bländarlamellerna.

Jag är lite osäker på exakt vad det kan bero på i det här fallet. Min första gissning skulle vara att det kan ha att göra med sensorn. Blooming kan uppträda i bara en dimension men då jag sett det har det ofta varit lite kraftigare så den inte varit så mjukt utsmetad utan mer skarpt överexponerade pixlar så det är fullt möjligt att det är enbart en optisk effekt.

Det borde gå att testa vad det beror på. Om de försvinner helt när du minskar exponeringen skulle jag säga det är sensorn. Blooming beror ju på att sensorns pixlar "blöder" över laddningar till närliggande pixlar. Om man minskar exponeringen så inga pixlar blir gravt överexponerade ska alltså fenomenet minska. Däremot om det är ett optiskt fenomens ska det fortfarande finnas kvar. Problemet är väl om de är så ordentligt överexponerade att man måste minska exponeringen avsevärt, då kanske den optiska effekten försvinner i "mörkret". Men det går att testa och se.
 
Tack för svaren!
Ska testa lite mera vid tillfälle med andra objektiv och exponeringar. Min första gissning var sensorn, eftersom jag inte sett linsöverstrålning liknande denna tidigare. Men som Max säger, det är lite märkligt att det blir så jämnt och snyggt. Kan det spilla över utan att bli helvitt..?

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.