Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilderna ser ut att ha hög kontrast i sig.

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hej fotosidan,

För ett tag sedan köpte jag mig en fullformatare (Canon 5DMK2) med objektiv (24-105mm f/4 IS) och ända sedan dess så ser alla mina bilder ut som att jag har ökat kontrast-reglaget med ungefär 10-15.

Jag har ändrat bländare, slutartid & iso när jag tar bilderna. Men trots detta så ser bilderna inte lika bra ut som jag hade tänkt mig. Det är inget fel på ljusmätaren då den visar rätt exponering (varken för under resp. överexponerad) så jag tror inte felet kan ligga där. Likaså har jag gått in i inställningarna och sett så att kontrasten/färgmängden inte är ökad i reglaget.

Saken är den att jag har fotat rätt så länge men jag har aldrig upplevt samma fenomen när jag använder crop-kamerorna. Visst, fullformat har en annan sensor än crop-kamera, men trots detta så borde inte bildkontrasten skilja sig så mycket åt.

Någon som har en idé hur man löser problemet?

Med en sådan fin kamera och din erfarenhet som fotograf som fotat en tid, borde du ju ändå vara rätt sugen på att fota i råformat och sen framkalla dina bilder i valfritt bildbehandlingsprogram.

Någon som vet hur man gör kanske kan hjälpa honom att ställa in kontrasten i kameran i stället...

5D Mark 2 har, om jag inte minns fel, default en ganska hård kontrast och skall definitivt leverera råfiler. Det du kan göra är givetvis att välja Neutral som bildstil och kanske dra ner kontrasten lite till. Men om du inte är ute efter medvetet urvattnade bilder och inte tänker redigera efteråt så blir resultatet sannolikt ganska platt och trist.

Vill du lägga lite tid på detta så tror jag du kan skapa din egen bildstil i PictureStyle editor på din dator där du själv noggrant kan finjustera kamerans kurva (och mättnad, färgton, skärpa) i JPEG bilder. Sedan laddar du upp bildstilen till kameran och dina JPEGs skall följa detta recept.

Som jag fattat det, verkar det som han vet hur man ställer in kontrasten i själva kameran redan.

Nåja, i så fall borde det vara en enkel match att bara minska kontrasten. Eller, som Henrik säger, skapa en egen profil.

Om man jämför fullformatskameror med crop-kameror så har ju de förstnämnda högre dynamisk upplösning. Oftast mycket högre än vad som får plats i en åtta-bittars JPEG-fil. Därför måste den antingen offra mellantonerna för att återge hög- och lågdagrar bättre (vilket ger lägre kontrast) eller offra hög- och lågdagrar för att bättre återge mellantoner (vilket ger högre kontrast). Så har i alla fall jag förstått det hela. Vilket som passar bäst är väl en smaksak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar