Annons

Bilderna förstörda när jag laddar upp dom på internet.

Produkter
(logga in för att koppla)

Aleph0

Medlem
Jag undrar vad orsaken kan vara då mina bilder blir förvrängda när jag laddar upp dom på olika ställen på Internet. De ser hur bra ut som helst på datorn, likaså om jag skickar dom till en annan dator men när jag lägger upp dom på nätet så blir de väldigt komprimerade på något sätt. Det ser ut som om jag hade vart in i photoshop och maxat skärpan så allt kring kanter i bilden blir helt utfrätt och grötigt. Det går inte alls att använda bilderna då.

Jag har försökt med att skala ner bilderna grovt. Har även testat att spara för webb. Jag trodde det kunde vara tyngden på dom som spökade.Men det är det inte heller.

Vet någon vad det kan bero på och vad jag kan göra för att få dom att fungera?

Det beror helt på sajten du laddar upp dem till, förstås! På en del händer inget alls med dem om du håller dig inom uppsatta gränser, på andra pillas det med alla bilder. En sak att vara uppmärksam på är färgrymder, som kan variera. Jag vet inte exakt vad som händer, men vet att detta dryftats. Förändras dina bilder här på FS?

Per.

Det beror helt på sajten du laddar upp dem till, förstås! På en del händer inget alls med dem om du håller dig inom uppsatta gränser, på andra pillas det med alla bilder. En sak att vara uppmärksam på är färgrymder, som kan variera. Jag vet inte exakt vad som händer, men vet att detta dryftats. Förändras dina bilder här på FS?

Per.

Hej och tack för ditt svar.
Jag är ganska nyregistrerad här på Fotosidan och har inte lagt upp några bilder ännu. Jag undrar lite kring det du nämnde om "färgrymd". Kan det ha att göra med att det är nattbilder och att det är lyktor som lyser upp i bilden? Det är skymningsbilder och kanske det är därför det blir som det blir? Jag har inte upplevt det lika starkt med bilder som är tagna i dagsljus, även om det förekommer där med.

Vilka siter laddar du upp till? Alla har olika krav på maxstorlek (kB och/eller storlek). Facebook skiljer sig från Picasa, Flickr osv. Kolla upp vad som gäller för just den siten - är det inga obskyra ställen du hänger på så finns informationen tillgänglig i dialogerna du ska igenom för att ladda upp bilden.

För att minimera ev. problem med färg(/färgrymder) så är det enklast att ställa in kameran på sRGB så maximeras kompabilitet med browsrar och allsköns mjukvara som kan tänkas blandas in här och där.

Vilka siter laddar du upp till? Alla har olika krav på maxstorlek (kB och/eller storlek). Facebook skiljer sig från Picasa, Flickr osv. Kolla upp vad som gäller för just den siten - är det inga obskyra ställen du hänger på så finns informationen tillgänglig i dialogerna du ska igenom för att ladda upp bilden.

För att minimera ev. problem med färg(/färgrymder) så är det enklast att ställa in kameran på sRGB så maximeras kompabilitet med browsrar och allsköns mjukvara som kan tänkas blandas in här och där.

Det är problem med just Facebook. Det där om sRGB visste jag inte om. Jag lyckas inte hitta inställningarna för det i min Nikon D40.

Edit:
Jo nu hittade jag inställningarna och de verkar som att den redan är inställd på det.

Edit 2:
Det är Facebook som helt enkelt komprimerar sönder dom. Testade att lägga upp den på imageshack och där var den som den skulle.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto