Annons

Bilderna blir mörkare efter att jag har sparat dom till tiff o jpg

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnar_berg

Medlem
Jag trodde att jag hade ganska bra koll på detta med färghantering mm, men här får jag inte riktigt till det.

Fakta:
Jag har kalibrerat min skärm med Gretag Macbeth kalibreging Eye One. I Photoshop har jag Adobe RGB som profil (skickar bilderna till Crimson).

När jag sedan sparar bilderna till tiff eller jpg och kontrollerar bilderna i "förhandsgranskning för bilder" eller vad det heter i XP (sitter vid en 2000 burk nu så jag kan inte se exakt vad fönstret heter) så blir bilderna mörkare (ca 2 bländarsteg).

När jag sedan får tillbaks bilderna från Crimson så stämmer dom ganska bra mot hur dom ser ut när jag förhansgranskar dom i XP:s "förhandsgranskning för bilder", alltså mörkare en i Photoshop.

Har jag missat något i Photoshop, eller?

Vore mycket tacksam om någon som har järnkoll på detta kunde komma med några smarta tips...

/Gunnar
 
Om du sparar bilderna med Adobe RGB som färgprofil i Photoshop och sen tittar på dem i XP så ser de i regel lite mörkare ut och med lite mattare färger eftersom XP:s förhandsgranskning inte hanterar färgprofilen utan antar att det är sRGB. Om du sparar dem med sRGB och sen tittar på dem i XP borde de se hyfsat likadana ut som i Photoshop?

Hur Crimson hanterar den inbyggda profilen vet jag inte men jag tror det finns beskrivet i andra trådar här på fotosidan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.