Annons

Bilderna blir mörka trots utmärkta ljusförhållanden

Produkter
(logga in för att koppla)

KarW

Aktiv medlem
Jag har en ny Olympus E-620, 1 år gammal, men först använd nu sedan 3 månader tillbaka(köpte den nybeg)och den tar jättefina bilder. Är såå nöjd med den.

Gick och fotade med den i trädgården med mitt macroobjektiv på, för en stund sedan och plötsligt slår bilderna om till att bli jättemörka trots utmärkta ljusförhållanden. Har fotat med inställn A med F13 och F3,5 samt på den automatiska macroinställningen på kameran, men bilderna blir likadana på bägge. Vad är det som kan ha hänt? Oavsett vilket skärpedjup jag sätter det på så blir ljusinsläppet precis detsamma,dvs väldigt lite vilket resulterar i en jättemörk bild. Likaså likadant ute som inomhus. Provade med mitt vidvinkelobjektiv också och samma sak där.Både på F22, så väl som F3,5 ser bilderna exakt likadana ut. Något måste ha slutat fungera? Snälla, kan någon hjälpa mig med tips om vad som kan fattas här? Jag har inte ljusat upp bilderna alls, och alla bilderna är tagna i vanlig dagsbelysning. Bilderna är jättebrusiga.
Mvh Karin

Bif.fil på motiv så ni kan se hur det ser ut

Bilagor

• P8215981-2.jpg
    P8215981-2.jpg
    12.1 KB · Visningar: 1,324
  • P8215974.jpg
    P8215974.jpg
    13.4 KB · Visningar: 1,302
  • P8215967.jpg
    P8215967.jpg
    18.8 KB · Visningar: 1,317
Senast ändrad:
Råkat aktivera Art Filters?
Råkat ställa in EV kompensation?
Råkat tvinga den till väldigt låg ISO?

Vad händer om du fotar i P eller Auto?

A-läge innebär ju halvautomatik. Du bestämmer bländaren och kameran resten för att få "rätt" exponering. Så att bilderna får samma ljushet oavsett vilken bländare du väljer är ju precis som det ska.

Men de ser lite mörka ut. Å andra sidan innehåller alla exempelbilderna vita/ljusa delar vilket lurar kamerans ljusmätning så att bilderna blir lite underexponerade. Där får man ofta hjälpa kamerans automatik genom att ställa in + på exponeringskompenseringen.

Hur ser ett mer "vanligt" motiv ut? Blir det för mörkt då också?

om du sparar ner bilden med EXIF-data så är det lättare att hjälpa till.

EXIF-data visar vilka inställningar du hade när du tog bilden

Petter ...

Råkat aktivera Art Filters?
Råkat ställa in EV kompensation?
Råkat tvinga den till väldigt låg ISO?

Vad händer om du fotar i P eller Auto?

Hej! :)
Får tyvärr svara nej på alla dina frågor.
När jag fotar i P eller Auto blir bilderna också konstiga. De ser exakt likadana ut oavsett inställningar samt ljusförhållanden. Jag gick in i menyn för att återställa den till fabriksinställningarna, men kommer inte in där. Alternativet med Återställning (Reset) är "gråat" och jag kan inte komma in där, så något skumt är det. Verkar som att det nog är bäst att lämna in den på verkstad, men jag ska kika lite till.
Tack för hjälpen!
/mvh Karin

A-läge innebär ju halvautomatik. Du bestämmer bländaren och kameran resten för att få "rätt" exponering. Så att bilderna får samma ljushet oavsett vilken bländare du väljer är ju precis som det ska.

Men de ser lite mörka ut. Å andra sidan innehåller alla exempelbilderna vita/ljusa delar vilket lurar kamerans ljusmätning så att bilderna blir lite underexponerade. Där får man ofta hjälpa kamerans automatik genom att ställa in + på exponeringskompenseringen.

Hur ser ett mer "vanligt" motiv ut? Blir det för mörkt då också?

Hej!
Tack för dina rader! Alla bilder jag tar oavsett ljus blir likadana. Rosen ovan är kritvit, himlen bakom klar och blå ochde röda blommorna bakom är eg rosa. Det är som att ett filter lagts över hela bilden som "dassar" till den. Jag har inte haft några som helst problem med kameran innan. Den är underbar och ger fantastiska bilder även mitt på dagen. Inget utbränt eller nermörkat. Brukar aldrig behöva använda mig av exponeringskompensationen utom i extrema ljusförhållanden.Ska hitta en bild att lägga upp här som visar hur det "normalt" sett ser ut.
/mvh Karin

om du sparar ner bilden med EXIF-data så är det lättare att hjälpa till.

EXIF-data visar vilka inställningar du hade när du tog bilden

Petter ...

Hej Petter!
Hur gör jag för att spara ner Exif-informationen?
När jag redigerat bilden (Photoscape) så bara spara jag den som "Spara som". Där står inget om att kunna välja med eller utan Exif. Jag trodde faktiskt att det automatiskt kom med i bakgrunden.
/ mvh Karin

Ser rätt ut på ,min skärm

För mig är rosorna och det ljusa rätt exponerade, hade bilden varit ljusare skulle rosorna bli överexponerade. Att de borde vara "kritvita" kan inte kameran veta, den förutsätter att mätningsområdet för exponering är i snitt 18% grått. Är din skärm kalibrerad? Kan du lägga upp en bild på historgammet?

Prova göra en hårdreset.

Open the card door.
Turn on the camera.
Press the Menu and OK buttons together and release.
Press and hold the Menu and OK buttons again for more than 3 sec until the reset screen appears.
The reset screen will be displayed.
Press OK to reset or turn the camera off to cancel.

/Stefan

Jag har en ny Olympus E-620, 1 år gammal, men först använd nu sedan 3 månader tillbaka(köpte den nybeg)och den tar jättefina bilder. Är såå nöjd med den.

Gick och fotade med den i trädgården med mitt macroobjektiv på, för en stund sedan och plötsligt slår bilderna om till att bli jättemörka trots utmärkta ljusförhållanden. Har fotat med inställn A med F13 och F3,5 samt på den automatiska macroinställningen på kameran, men bilderna blir likadana på bägge. Vad är det som kan ha hänt? Oavsett vilket skärpedjup jag sätter det på så blir ljusinsläppet precis detsamma,dvs väldigt lite vilket resulterar i en jättemörk bild. Likaså likadant ute som inomhus. Provade med mitt vidvinkelobjektiv också och samma sak där.Både på F22, så väl som F3,5 ser bilderna exakt likadana ut. Något måste ha slutat fungera? Snälla, kan någon hjälpa mig med tips om vad som kan fattas här? Jag har inte ljusat upp bilderna alls, och alla bilderna är tagna i vanlig dagsbelysning. Bilderna är jättebrusiga.
Mvh Karin

Hej Karin.
Bilderna ser ut att vara ungefär 0,5 - 1-5 steg för mörka.
Men som tidigare sagts du har plåtat motiv som verkligen är som gjorda för att lura mätaren i kameran, prova med exponeringskompensation på +1 eller därikring så är du på banan igen.
Mvh.
/janne Höglund
www.helikopterbild.se

Prova göra en hårdreset.

Open the card door.
Turn on the camera.
Press the Menu and OK buttons together and release.
Press and hold the Menu and OK buttons again for more than 3 sec until the reset screen appears.
The reset screen will be displayed.
Press OK to reset or turn the camera off to cancel.

/Stefan

Tusen, tusen TACK, Stefan för hjälpen! :)
Jag följde dina instruktioner, och nu är återställningen tillgänglig igen.
Jag gjorde därefter en återställning och bilderna är nu finfina!
Jag är så glad!!! TACK TACK! :)
/ Karin

Problemet löst! TACK!

Mvh Karin

JÄTTEMYCKET TACK TILL ALLA, som klurat och brytt sig för att ge mig goda råd ang mina mörka bilder.
Idag skiner solen igen och jag fotade och bilderna blev på samma vis. Fick ett råd här hur jag kunde få fram återställningen på min kamera och gjorde därefter en sådan och nu ser bilderna normala ut igen, dvs så som de brukar göra när jag fotar under dessa förhållandena.

Jag tar emellertid lärdom av alla era råd, och ska lära mig mer om exponeringskompensation.
Åter, TUSEN TACK FÖR HJÄLPEN!
Bif bilder är hur rosen/luktärterna ser ut nu efter återställningen utan någon som helst redigering.

Bilagor

• P1016006.jpg
    P1016006.jpg
    16.1 KB · Visningar: 694
  • P1016011.jpg
    P1016011.jpg
    22.8 KB · Visningar: 689
  • P1016012.jpg
    P1016012.jpg
    26.3 KB · Visningar: 684
Senast ändrad:
ANNONS