Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bilderna blir för ljusa vid nedbländning! Vad göra?
- Trådstartare schaki
- Start datum
Johan Okker
Aktiv medlem
schaki skrev:
Har testat med både Nikkor AF 35mm 1:2D & 50mm AF 1.8D och får samma resultat med bägge objektiven.
på lägsta bländartalet på bägge objektiven blir det en god exponering, men så fort jag bländar ned blir det för ljust. Vad kan va galet?
Vilken kamera?
avslutat_bj
Aktiv medlem
Vilka kombinationer av tid och bländare väljer kameran?
Har du spotmätning inkopplad, och kan du i så fall ha råkat mäta på olika ljusa delar av motivet?
Har du kommit åt bracketing-funktionen av misstag?
Har du spotmätning inkopplad, och kan du i så fall ha råkat mäta på olika ljusa delar av motivet?
holmbo
Aktiv medlem
Normalt rapporterar objektivet inställd bländare via elektriska kontakter utan att verkligen blända ner. Nerbländning sker vid exponeringen via mekanik. Tydligen bländas optiken inte ner som den skall med överexponering som följd. Om det har fungerat förut så kan mekaniken gått sönder. Jag kan inte Nikon men det kanske finns någon inställning som påverkar på samma sätt.
//Lars
//Lars
schaki
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Jag hade det felet på min D100. Det berodde på att den mekanik som sitter i huset och styr nedbländningen var sliten.
Felet fanns alltså oavsett vilken glugg jag använde.
Inte omöjligt att det är samma fel på min D1 då
Kostar det mycket att fixa?
schaki
Aktiv medlem
BengtJohnsson skrev:
Vilka kombinationer av tid och bländare väljer kameran?
Tiderna kameran visar upptycks vara som dem borde, utifrån ljusförhållandena
Vad är bracketing för något?. Kan ju inte skada att testa och återställa den.
avslutat_bj
Aktiv medlem
schaki skrev:
Tiderna kameran visar upptycks vara som dem borde, utifrån ljusförhållandena
Vad är bracketing för något?. Kan ju inte skada att testa och återställa den.
Bracketing (=gaffling) verkar inte vara problemet här
På D70 kan man ställa in så att kameran tar tre bilder med dels den rekommenderade exponeringen, dels två som ligger en bit ifrån, antingen ljusare eller mörkare eller en av varje. Man kan också välja fem bilder i en bracket-serie.
Min tanke var att med bracket-funktionen påslagen blir ju faktiskt de flesta bilder "fel" exponerade.
Arleklint
Aktiv medlem
schaki skrev:
Inte omöjligt att det är samma fel på min D1 då
Kostar det mycket att fixa?
Jag betalade runt 2000:- för att byta bländarmekanismen i huset.
schaki
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Jag betalade runt 2000:- för att byta bländarmekanismen i huset.
Oj, nog för att jag antog att det skulle gå på en bra slant, men inte så mycket som 2000.
Då kan jag nästan lika gärna sälja kameran som defekt istället.
schaki
Aktiv medlem
Tog mig tid att testa kameran idag, med mitt Nikkor AF 28-105mm 3.5-4.5D och nu bilr exponeringarna som dem skall.
Likaså med 50mm 1.8D.
Har också upptäckt att bländaren kärvar på mitt Nikkor 35mm 1:2D.
När den står manuellt inställd på f22 och jag för "gaffeln" till full öppning och sen släpper så går den går bländaren inte alltid tillbaka till f22
Jämförde lamellerna (eller vad nu bländar-bladen vid öppningen kallas) med dem på mitt Nikkor 50mm 1.8D
Och det syns tydligt att de är oljiga / fuktiga (känt problem på NIkkor AF 35mm 1:2D)
Kan det va det som gör att bländaren är så seg, och inte alltid går tillbaka?
Undrar också vad ni tror, åtgärdar Nikon det kostnadsfritt? Har dock inget inköpskvitto då jag har köpt gluggen begagnad.
Likaså med 50mm 1.8D.
Har också upptäckt att bländaren kärvar på mitt Nikkor 35mm 1:2D.
När den står manuellt inställd på f22 och jag för "gaffeln" till full öppning och sen släpper så går den går bländaren inte alltid tillbaka till f22
Jämförde lamellerna (eller vad nu bländar-bladen vid öppningen kallas) med dem på mitt Nikkor 50mm 1.8D
Och det syns tydligt att de är oljiga / fuktiga (känt problem på NIkkor AF 35mm 1:2D)
Kan det va det som gör att bländaren är så seg, och inte alltid går tillbaka?
Undrar också vad ni tror, åtgärdar Nikon det kostnadsfritt? Har dock inget inköpskvitto då jag har köpt gluggen begagnad.