Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bilderna blir all mörkare i takt med att skärpedjupet ökar

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett Nikkor 105mm 2.5 Ais. till min D1.

Dock blir bilderna avsevärt mörkare än normalt om jag skruvar upp bländaren för ett längre skärpedjup.

Jag har aldrig erfarit detta med t.ex. Nikkor 35mm 1.4.

Någon som vet vad som kan va fel?. Jag har inte ändrat på några inställningar i kameran sen objektivbytet

Är du säker på att det är AI-S så att det inte är före AI-tiden? Om det inte har AI-koppling får du ju den effekt du beskriver om du inte mäter nedbländat.

Annars, om det nu är AI-S, har du kontrollerat så att inte objektivet gör så att AI-kopplingen i kameran kärvar och inte hänger med?

jimh skrev:
Och du har kollat att AI-mojen följer med när du vrider?
Jo, piggen precis på toppen vid bajonetten hänger med som den ska när jagsnurrar på bländarVredet.

Likaså följer bländarBladen med som dem ska.

Vad är den här gaffeln / kroken till för?, som sitter i mitten till vänster, strax innanför bajonetten, sett när man kollan in kamerahuset.

Kan det va den som spökar? den följer iaf med när jag trycker på den.

Gaffeln inne i huset är den som bländar ner objektivet när exponeringen skall ske. Den motsvaras av en pinne i objektivet. När du trycker på pinnen skall objektivet bländas ned till inställd bländare och när du släpper skall det bländas upp blixtsnabbt.

Men vad menar du med att bländarbladen hänger med? Bländas objektivet ner när du vrider på ringen? Det skall det inte. I så fall är det något som är trasigt.

jimh skrev:
Gaffeln inne i huset är den som bländar ner objektivet när exponeringen skall ske. Den motsvaras av en pinne i objektivet. När du trycker på pinnen skall objektivet bländas ned till inställd bländare och när du släpper skall det bländas upp blixtsnabbt.

Men vad menar du med att bländarbladen hänger med? Bländas objektivet ner när du vrider på ringen? Det skall det inte. I så fall är det något som är trasigt.

Jodå, det bländas upp riktigt snabbt när jag släpper pinnen.

Oki, menade att bländarenÖppningen minskar i storlek,för ett längre skärpedjup om jag vrider från 2.5 till t.ex. 5.6

Om du håller in nedbländningsknappen.

I övrigt låter det ju som om allt mekaniskt är i skick. Du får nog göra lite mer systematiska tester om du skall komma fram till något. Kolla att ljusmätaren rör sig exakt ett steg när du vrider ringen ett steg t ex.

jimh skrev:
Om du håller in nedbländningsknappen.

I övrigt låter det ju som om allt mekaniskt är i skick. Du får nog göra lite mer systematiska tester om du skall komma fram till något. Kolla att ljusmätaren rör sig exakt ett steg när du vrider ringen ett steg t ex.

Jo, slutartiderna blir längre när jag går från Bl 2.5 och uppåt.

Ok. Exakt ett steg längre för varje steg på ringen? Då har du uteslutit bländarlinkage och kamera som felkälla.

Då återstår att ta jämförelsebilder. En utgångspunkt skulle kunna vara något sånt här:

- Sätt på spotmätaren och fotografera av ett vitt papper på olika bländare (alla bilder med samma slutartid.

- Blända upp objektivet och ta lika många bilder på full bländare, men minska slutartiden ett steg för varje bild.

Blir båda serierna likadana?

jimh skrev:
Ok. Exakt ett steg längre för varje steg på ringen? Då har du uteslutit bländarlinkage och kamera som felkälla.

Då återstår att ta jämförelsebilder. En utgångspunkt skulle kunna vara något sånt här:

- Sätt på spotmätaren och fotografera av ett vitt papper på olika bländare (alla bilder med samma slutartid.

- Blända upp objektivet och ta lika många bilder på full bländare, men minska slutartiden ett steg för varje bild.

Blir båda serierna likadana?

i den första serien blir bilderna allt mörkare.

I den adnra serien där jag minskar slutartiden med fast bländare blir istället bidlerna allt ljusare.

schaki skrev:
I den adnra serien där jag minskar slutartiden med fast bländare blir istället bidlerna allt ljusare.
Om bilderna blir ljusare när du minskar på slutartiden så har din kamera drabbats av tvärtemotsjukan ;-)

Minska är alltså korta, öka är förlänga.

fast om objektivet bländas ner när man vrider på bländarringen, och kameran tror att den mäter med öppen bländare så borde ju bilderna bli ljusare ju mindre bländare man har inställd. Bara en reflektion från en Canonist ;)

Walle skrev:
fast om objektivet bländas ner när man vrider på bländarringen, och kameran tror att den mäter med öppen bländare så borde ju bilderna bli ljusare ju mindre bländare man har inställd. Bara en reflektion från en Canonist ;)
Den bländar inte ner när man vrider på ringen och objektivet sitter på kameran.

jimh skrev:
Den bländar inte ner när man vrider på ringen och objektivet sitter på kameran.

Nej, det vet jag :) Det var tänkt som svar på när du skrev "Men vad menar du med att bländarbladen hänger med? Bländas objektivet ner när du vrider på ringen? Det skall det inte. I så fall är det något som är trasigt."

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto