Annons

Bilder visas på tv

Produkter
(logga in för att koppla)

pld

Medlem
Hej!

Har varit utomlands och ska ha gäster till helgen så jag tänkte då göra ett bildspel av semesterbilderna som ska visas på en TV:n.

Mina bilder är 3872x2592 pixlar och ska visas på en widescreen tv.
Jag har lagt bilderna på en DVD och kollat igenom tv:n men märkte att det går väldigt långsamt. Jag gissar på att bilderna är för stora så jag tänkte göra dem mindre i Photoshop och sedan ta ut dem på en DVD så man kan se dem på tv:n i en snabbare fart.

Nu är ju då frågan:
Hur stora ska bilderna vara för att kunna visas på en tv i en bra fart?

En annan fråga:
Ska man göra bildspelet i PowerPoinit och sedan bränna ut det på en DVD?

/Jesper

Hej!
Bra fråga Synd att du inte fick svar, eller löste du det själv. Isåfall hur? Har själv funderingar på det här med storlek.
//Eie

Tack för svaret!

Jag löste det aldrig utan jag brännde bilderna till en dvd så fick det ta den tid det tog att visa dem, så tv:n var på hela kvällen så man fick kolla när man ville.

/Jesper

Ett klockrent sätt att göra bildspel med mera är att använda iPhoto och iDVD. Men då måste man förstås ha en Mac.
Annars kan man väl anta att optimal bildstorlek på en HDTV är 1080 pixlar på bredden och hälften på en vanlig TV.

iBoat skrev:
Ett klockrent sätt att göra bildspel med mera är att använda iPhoto och iDVD. Men då måste man förstås ha en Mac.
Annars kan man väl anta att optimal bildstorlek på en HDTV är 1080 pixlar på bredden och hälften på en vanlig TV.

Nej, om vi nu ska prata om att optimera så blir 1080 pixlar på bredden ganska fel.

LCD-paneler märkta HD-Ready har oftast upplösningen 1366x768.

Plasma-paneler märkta HD-Ready har oftast en upplösning på 854x480 eller 1024x1024.

LCD-TV och Plasma märkta Full-HD har upplösningan 1920x1080.

Vill man att fotot ska täcka hela TV-bilden måste även formatets höjd/bredd-förhållande ändras till den aktuella panelen.

Joel Höglund skrev:
Nej, om vi nu ska prata om att optimera så blir 1080 pixlar på bredden ganska fel.

LCD-paneler märkta HD-Ready har oftast upplösningen 1366x768.

Plasma-paneler märkta HD-Ready har oftast en upplösning på 854x480 eller 1024x1024.

LCD-TV och Plasma märkta Full-HD har upplösningan 1920x1080.

Vill man att fotot ska täcka hela TV-bilden måste även formatets höjd/bredd-förhållande ändras till den aktuella panelen.

Nej det var fel av mig. Fick för mig att 1080 var på bredden.

iBoat skrev:

Kan man lägga på musik i iPhoto? I så fall har man ju faktiskt ett optimalt program i och med att man skaffat mac :).

Eller rättare sagt: Du gör ditt bildspel i iPhoto och exporterar till iDVD. Där kan du lägga på musiken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar